Cirkus Cirkör Epifónima - foto Christina Simpson

Helt kvinnlig ensemble när Cirkus Cirkör kommer till Dansens Hus

Epifónima spelar på Dansens Hus i Stockholm 30 nov 2018 – 6 jan 2019. Sju kvinnliga cirkusartister med ursprung från Grekland, Kanada, Palestina, Polen, Sverige och Schweiz utmanar traditionella hierarkier i Cirkus Cirkörs nya föreställning.

Epifónima, ”utrop” på grekiska, är en naturlig fortsättning på Tilde Björfors senaste föreställningar Borders, Limits och Movements.

Musiken komponeras av Rebekka Karijord, som tidigare gjort musiken till Cirkus Cirkörs föreställning Wear it like a crown.

Tilde Björfors och Cirkus Cirkörs nästa produktion Epifónima är inspirerad av kvinnors röster, strävan och sätt att skapa och organisera sig på

”Vi har ju redan sett vad krig skapar och vilka låsningar det leder till! I den här produktionen vill vi undersöka vad som händer om vi bryter de traditionella hierarkierna, tänker cirklar istället för räta vinklar, ser varandra i ögonhöjd istället för uppifrån och ner, och går i bredd istället för på led.” säger Tilde Björfors

Biljetter till Epifónima på Dansens Hus släpps på Internationella kvinnodagen 8:e mars.

Kreativt team och ensemble

I Epifónima jobbar ensemblen gränsöverskridande och medskapande tillsammans med det kreativa teamet. Föreställningen är ett allkonstverk skapat av alla inblandade.

Lisa Angberg, handstående, vighet
Eirini Apostolatou, akrobatik, dans
Jonna Bergelin, Kostym
Kajsa Bohlin, akrobatik, roue cyr