Träna med Cirkus Cirkör. Foto: Alex Hinchcliffe

Kursen Träna med Cirkus Cirkör på turné i sommar

Folkets Hus och Parker och Cirkus Cirkör fortsätter turnétraditionen Träna med Cirkus Cirkör även 2024. I sommar genomförs den populära kursen i cirkusträning från Piteå i norr till Malmö i söder.

Folkets Hus och Parker och Cirkus Cirkör har under många år samarbetat med turnén Träna med Cirkus Cirkör. Under sommaren 2024 fyller vi sommar-Sverige med cirkus igen! Vi ser till att barn får möta nya vänner, testa nya saker och träna tillsammans. Deltagarna får prova på cirkusens alla spännande delar som till exempel jonglering, akrobatik, lindans och luftakrobatik. Det som först verkar omöjligt blir möjligt med en trygg pedagog vid ens sida.

Pedagogerna från Cirkus Cirkör är artister som övriga delar av året reser runt hela världen med olika cirkuskompanier, men som på sommaren turnerar i Sverige med Träna med Cirkus Cirkör och lär barn grunderna för cirkusens olika discipliner.

Vi är glada och stolta över att fortsätta vår sommarturné, Träna med Cirkus Cirkör, i samarbete med Folkets Hus och Parker – en tradition som faktiskt pågått i hela 28 år! Att se barn och unga växa och utvecklas genom cirkusträning är otroligt viktigt för oss på Cirkus Cirkör. Vi ser fram emot en sommar fylld med nya möten, lärande och spännande upplevelser!säger Clara Norman, verksamhetsledare Pedagogik & Träning på Cirkus Cirkör

”Ni var några av de roligaste lärarna jag har haft. Ni visste verkligen hur ni skulle vara hos oss i denna åldern.”

- Deltagare sommaren 2023

Kursen varar i fem dagar och veckan avslutas med en show för familj och vänner.

Turnéplan:

16 juni-20 juni Piteå, Öjebyns Sporthall (arrangör: Piteå folketshusförening)
16 juni-20 juni Hunnebostrand, Kulturhuset Hav och Land
24-28 juni Dalsjöfors, Folkets Park
24-28 juni Hedemora, Folkets Park
24-28 juni Tidaholm, Folkets Park
8-12 juli Malmö, Motettens Folkets Hus
12-16 aug Iggesund, Folkets Hus

För mer information och frågor:
Anna-Karin Thelin, kommunikatör Folkets Hus och Parker

anna-karin.thelin@folketshusochparker.se, 08-452 25 43

Cirkus Cirkör startades 1995 och är idag Nordens största cirkuskompani. Vår verksamhet rymmer föreställningar på turné i Sverige och världen, kurser och pedagogiska program för alla åldrar, ett cirkusgymnasium, event för företag och otaliga samarbetsprojekt. Cirkus Cirkör är en idé om hur vi kan använda konst för att påverka, utveckla och förändra världen. Med nyfikenhet, humor och mod utforskar vi cirkusens mångfald och gränser. Cirkus Cirkör är en plattform där olika konstnärskap blomstrar och överraskar.

Vi samarbetar med många och använder cirkus som metod för att lyfta och inspirera människan.