Eric Sjöström, ny styrelseordförande för Cirkus Cirkör. Foto: Tora Enkvist Carlander

Ny styrelseordförande för Cirkus Cirkör

Eric Sjöström har utsetts till ny styrelseordförande för Cirkus Cirkör. Eric är flitigt anlitad konsult och utredare i kultursektorn och har uppdrag vid kulturinstitutioner runt om i Sverige och Norden samt även för många kommuner och regioner.

– Jag är verkligen glad för att ha fått förtroendet att bli ordförande för en av Sveriges mest framgångsrika kulturinstitutioner, som jag har följt som publik sedan slutet på 90-talet. Cirkör är inne i ett spännande skede med vår nya VD Kajsa Giertz och jag ser fram emot att tillsammans med hela styrelsen, Cirkörs ledning och medarbetare arbeta för utvecklingen av Nordens största – och viktigaste cirkuskompani, säger Eric Sjöström.

Eric Sjöström efterträder Eva Schöld som styrelseordförande. Eric har varit ordförande för Folkets Bio i Sverige, El Sistema, Sveriges Körförbund, Hertha Hillfons Vänner, vice ordförande och medgrundare av Stockholms Kvinnohistoriska museum, styrelseledamot i Svenska Filminstitutet, Dramaten, Kungl. Musikhögskolan, Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby med flera organisationer. Han är också verksam som interimschef, nu senast för Östgötamusiken i Linköping och tidigare bland annat för mediehuset Fanzingo, granne med Cirkör i Alby i Botkyrka.

Nyvalda styrelseledamöter i Cirkus Cirkör är Farnaz Arbabi, konstnärlig ledare för Unga Klara och regissör, Ingmari Pagenkemper, tidigare VD för Cirkus Venues och företagsledaren Azita Shariati. Sedan tidigare ingår Keith Fransson (vice ordförande), Johan Celander och Mats Björkman i Cirkus Cirkörs styrelse.

Cirkus Cirkör startades 1995 med målet att etablera nycirkusen i Sverige. Idag är det målet uppnått, och Cirkör har blivit Nordens största cirkuskompani. Genom den samtida cirkusens språk skapar vi banbrytande konstnärliga upplevelser med visionen att göra det omöjliga möjligt – på scen, i träningshallen och i samhället.

Cirkör är dock mycket mer än sina föreställningar: Cirkör är en skola, en mötesplats, en samhällsaktör, ett labb och en träningshall. Vi ser cirkusen som en outtömlig verktygslåda för oss och andra i konstnärlig och pedagogisk utveckling liksom i ledarskap, medarbetarskap och entreprenörskap. Vi tror på cirkusens samhällsförändrande kraft, där föreställningar kan växa till världsomspännande rörelser, och cirkusens magi leda till verklig förändring.

Cirkörhuset i Alby är platsen där 5-åringar går på cirkuslek, alla Botkyrkas femteklassare provar cirkus, barn från olika områden möts under en lovkurs, tonåringar samlas på drop in, gymnasieelever utvecklas med lärare från hela världen och cirkusartister i världsklass utformar internationella föreställningar. Det är ett hus som rymmer allt och alla. Cirkus för alla!