Tilde Björfors Foto Francesca Cerri

Philip Glass skriver cirkusopera till Cirkus Cirkör

Cirkus Cirkör och Philip Glass skapar cirkusopera ihop. Circus Days & Nights kommer att ha premiär 2021 med nyskriven musik av Philip Glass. För regin står Cirkus Cirkörs Tilde Björfors.

Philip Glass

Philip Glass är sedan sjuttiotalet en av USAs mest framstående tonsättare. Hans musik får ibland etiketten minimalism, men är mäktig och suggestiv, ofta med en närmast hypnotisk kraft. Genom sin rika filmmusikproduktion, operaverk, världsturnéer med sin egen ensemble och samarbeten med artister som David Bowie och Laurie Anderson har han en stor beundrarskara världen runt.

Circus Days & Nights

Circus Days & Nights är ett poem skrivet av den amerikanske poeten Robert Lax (1915-2000).

Cirkus Cirkör och Philip Glass
Relationen mellan Cirkus Cirkör och Philip Glass startade i och med att Cirkus Cirkör och Folkoperan tillsammans satte upp Philip Glass opera Satyagraha. Satyagraha hade premiär i Stockholm i september 2016 där den spelats närmare 70 gånger för utsålda hus. Uppsättningen har även gästspelat i Göteborg, Köpenhamn och nu senaste veckan på prestigefulla scenen BAM i New York. Föreställningarna var slutsålda ett par veckor i förväg och på premiären närvarade Philip Glass i egen person.

Tilde Björfors
Tilde Björfors är konstnärlig ledare och en av grundarna av Cirkus Cirkör. Tilde har regisserat de flesta av Cirkörs föreställningar, bland andra de senaste succéerna Limits, Knitting Peace, Wear it like a crown och Inside Out som turnerat i Sverige och internationellt. Hon har även varit cirkusregissör för föreställningarna Romeo & Julia, Trix, Havfruen och Momo eller kampen om tiden, med flera.

Presskontakt Cirkus Cirkör
Henrik Sundin