Plagiat av sceniskt verk? – KappAhl / Cirkus Cirkör

Plagiat av sceniskt verk? – KappAhl / Cirkus Cirkör

KappAhl har under hösten sänt reklamfilmen ”Knitted Trends” i de stora TV-kanalerna, både i Sverige, Norge och Danmark. Den 30 sekunder långa filmen inleds med bilder på långa, breda, grovstickade vita våder, följt av vita bollar hängande i snören, jättelika trästickor med en glesmaskig vit stickning, samt meterhöga vita bollar i form av garnnystan. Samtliga av dessa attribut utgör utmärkande inslag i scenografin för Cirkus Cirkörs senaste föreställning Knitting Peace. Vi på Cirkör har inte deltagit i framtagandet av denna reklamfilm, inte heller står vi bakom den.

I maj 2013 kontaktades Cirkör av de som skulle producera KappAhls reklamfilm ”Knitted trends”. Vi tillfrågades om scenografin från Knitting Peace gick att hyra eller låna för att användas i reklamfilmen. Vi förklarade att Knitting Peace scenografi är ett konstnärligt originalverk som är starkt förknippat med föreställningen Knitting Peace, samt att vi är mycket noga med vårt val av sammanhang, för att skydda varumärket Cirkus Cirkör och vår konstnärliga integritet. För att ändå vara tillmötesgående förmedlade vi kontakt till hantverkskunniga personer utanför Cirkus Cirkör som skulle kunna vara till hjälp med den faktiska produktionen i deras uppdrag. Dock kunde vi inte drömma om att delar av vårt sceniska verk skulle kopieras rakt av, vilket absolut aldrig har varit vår avsikt.

Ett par månader efter dessa samtal kom så denna reklamfilm, där centrala dekorelement från Knitting Peace alltså används i stort sett oförändrade. https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=z1DGePqw5F0.

Både internt och externt har vi på Cirkus Cirkör fått mycket starka reaktioner på reklamfilmen. Personer som har sett föreställningen Knitting Peace, verkens upphovsmän och övriga medarbetare på Cirkus Cirkör har ifrågasatt att vi syns i ett kommersiellt sammanhang på detta sätt.

Knitting Peace, som hade premiär i januari 2013, har rönt stora framgångar i såväl Sverige som Europa. Den har haft långa spelperioder i Stockholm, Göteborg och i Malmö, liksom i många mindre städer. Den är recenserad och omskriven i samtliga större tidningar och bilder från föreställningen har kunnat ses i en stor mängd sammanhang, inte minst på grund av att delar av föreställningen utgjorde underhållningen vid Nobelmiddagen i december 2012. Vid detta tillfälle dekorerades Blå Hallen med långa, breda, grovstickade vita våder, vita bollar hängande i snören, glesmaskiga vita stickningar och meterhöga vita bollar i form av garnnystan.

Cirkus Cirkör kontaktade KappAhl för att få KappAhls version av det inträffade. I samtalen har Cirkör velat hitta en handlingsplan för att minimera skadan av det inträffade. Det innefattade att återupprätta upphovsmännens integritet och trovärdigheten i det budskap som föreställningen vill förmedla. Cirkör och KappAhl har inte lyckats komma fram till en överenskommelse. Cirkör har inte för avsikt att inleda ett rättligt förfarande mot KappAhl då Cirkör inte har de resurser som krävs för att driva en sådan process. Däremot tycker vi att det är viktigt att lyfta det som inträffat och att framhålla att det enligt vår uppfattning inte är rimligt att KappAhl beter sig på detta sätt. Vi föredrar därför att låta media ta del av det som hänt, för att om möjligt förhindra att fler konstnärliga verk drabbas.

Cirkus Cirkör är Sveriges första nycirkusgrupp och startades i Stockholm 1995. Med konst och pedagogik som redskap har Cirkus Cirkör vuxit till att under ett år som 2011 ha verksamhet i ett sextiotal svenska kommuner och i ett tiotal länder. Sedan starten har 340 000 barn, unga och vuxna (med och utan funktionsnedsättningar) tränat cirkus med Cirkör och 1,3 miljoner har sett våra föreställningar. Utöver turnerande föreställningar i Sverige och världen rymmer verksamheten cirkusevenemang för företag och organisationer, föreläsningar och workshops, forskning, cirkuskurser och en internationellt erkänd gymnasieutbildning.