Premiär på Confidencen för Cirkus Cirkörs nya föreställning Knitted Piece

Premiär på Confidencen för Cirkus Cirkörs nya föreställning Knitted Piece

Knitted Piece är Cirkus Cirkörs nya kammarspel som utgör startskottet för vår strävan att förändra världen med nycirkus genom att sticka för fred. I Knitted Piece stickar vi samman nycirkus och Knit for Peace[1] till en lustfylld föreställning full av strävan, längtan och artisteri. Knitted Piece har premiär på Confidencen Ulriksdals Slottsteater den 4 juli 2012.

För regin står Cirkus Cirkörs grundare och konstnärliga ledare Tilde Björfors.

Stickning är en långsam strävan att skapa någonting hållbart, värmande och kanske vackert. Tilde Björfors och ensemblen har inspirerats av olika initiativ över hela världen, där kvinnor och män stickar för fred. Stickningen är central i föreställningen. Förutom att vara en del av kostym och scenografi kommer även akrobatiken att visa prov på exceptionell stickningsförmåga.

Regi: Tilde Björfors, scenografi: Tilde Björfors, Fanny Senocq Ginsburg och Stefan Karlström, kostym: Anna Bonnevier, rörelse: Cilla Roos, mask: Helena Andersson, ljus: Ulf Englund, registöd: Olle Strandberg

Artister: Aino Ihanainen, Matleena Laine, Alexander Weibel Weibel med flera.

Premiär på Confidencen Ulriksdals Slottsteater den 4 juli 2012. Föreställningen spelas till och med den 25/7.

Biljetter köper man på www.confidencen.se eller 08-85 60 10.

Knitted Piece utgör del ett i Cirkus Cirkörs nya, tvådelade föreställningsprocess. Efter spelperioden på Confidencen går vi under hösten in i en ny konstnärlig process. Resultatet kommer att bli föreställningen Knitting Peace, som får premiär i Marseille 2013 och som därefter kommer att spelas i hela Sverige och Europa.

Presskontakt:
Cirkus Cirkör: Mette Klouman, tel 070-777 44 84, e-post: mette@cirkor.se
Confidencen: Fredrik Forslund, tel 08-85 70 16, e-post: info@confidencen.se

[1] Knit for peace är en av flertalet samlande benämningar för de många initiativ som finns världen över där människor stickar för att skapa eller bibehålla fred. Exempel är grupper i de stridande länderna Indien och Pakistan, som stickar till varandras barn för att konkretisera sin önskan om fred mellan länderna. Andra exempel är krigsänkor av Hutu- och Tutsi-bakgrund och grupper av israeler och palestinier som träffas för sticka som fredshandling.