Tilde Björfors får H.M. Konungens Medalj

Tilde Björfors får H.M. Konungens Medalj

Den 15 juni tar Tilde Björfors emot H.M. Konungens Medalj, 8:e storleken i högblått band, för sina värdefulla insatser för cirkuskonstens utveckling. Tilde Björfors är Cirkus Cirkörs grundare, konstnärliga ledare och cirkusdirektör. Hon tar emot medaljen av Kungen under en ceremoni på Kungliga Slottet i Stockholm den 15 juni kl 15.00.

Tilde Björfors (f. 1971) är konstnärlig ledare, regissör, professor. Efter att ha arbetat som skådespelare och studerat i bland annat Frankrike bildade hon Cirkus Cirkör 1995, och därmed etablerades nycirkusen som konstform i Sverige. Genom sin internationella turnéverksamhet har Cirkus Cirkör även satt Sverige på nycirkusens världskarta.

Tilde Björfors är just hemkommen från ett gästspel på BAM i New York där hennes senaste föreställning Wear it like a crown mottogs med stående ovationer från över 2500 personer varje kväll. Just nu repeterar hon Cirkus Cirkörs nya föreställning Knitted Piece som har premiär på Confidencen Ulriksdals Slottsteater den 4 juli 2012.

Idag utgörs Cirkus Cirkör av två sammanlänkade områden: en konstnärlig verksamhet och en pedagogisk verksamhet, som varje år tränar 30 000 barn och unga. 1997 startade Cirkus Cirkör en eftergymnasial cirkusartistutbildning vilket 2005 ledde till en cirkusutbildning på Dans och Cirkushögskolan. Där blev Tilde Björfors världens första professor i cirkus. Cirkus Cirkör driver även gymnasium, fortbildningar och pedagogisk verksamhet för skola och fritid.

Cirkus Cirkör är Sveriges första nycirkusgrupp och startades i Stockholm 1995. Med konst och pedagogik som redskap har Cirkus Cirkör växt explosionsartat och verksamheten rymmer föreställningar på turné i Sverige och världen, event, kurser och internationellt erkända utbildningar i nycirkus för barn och unga. Just nu är Cirkus Cirkör också på internationell turné med föreställningarna  Wear it like a crown, och Undermän. Den 4 juli är det premiär på Cirkus Cirkörs nya föreställning Knitted Piece.