Urpremiär för Cirkus Cirkörs nya föreställning Knitted Piece på Confidencen 4/7

Urpremiär för Cirkus Cirkörs nya föreställning Knitted Piece på Confidencen 4/7

Fem nycirkusartister och en musiker. De kommer från olika länder, har olika erfarenheter och varsin vilja, men möts i en gemensam besatthet. I sin starka strävan och fascination för trådar förenas de.

Niklas älskar knutar och rep.
Aino stickar sig genom livet.
Quim tycker att det blir bättre ju trassligare det blir.
Alex undersöker konstruktioner, linor och kedjereaktioner.
Matleena har nystat in sig i filosofiska frågor på sin väg från att vara en erfaren trapetsartist till att bli en nybörjare i garn.
Och Samuel är en looptok som har gått loss bland garnnystan och stickljud, loopat trådar och strängar för att skapa en unik stickad ljudbild.

Tillsammans löper de linan ut i en föreställning full av artisteri och längtan, som undersöker hur man kan göra för att med ödmjukhet, respekt och ärlighet trassla sig fram genom en livslång strävan. För vad händer när man har förverkligat alla sina drömmar och inte hittar någon ny? Vem är det som håller i trådarna i våra liv? Vilken är den tråd som binder oss samman? Är det möjligt att sticka fred? Kan själva strävan efter någonting skapa en förändring?

Knitted Piece är Cirkus Cirkörs nya kammarspel, som har premiär på Confidencen Ulriksdals Slottsteater den 4 juli 2012 19.00. För idé och regi står Cirkus Cirkörs grundare och konstnärliga ledare Tilde Björfors.

Idé, regi och scenbild: Tilde Björfors, sidekick regi och rörelse: Olle Strandberg, sidekick scenografi och dramaturgi: Fanny Senocq Ginsburg, kostym: Anna Bonnevier, mask: Helena Andersson, attribut och måleri: Tomas Helsing, cirkuskonstruktion: Ulf ”Poly” Nylin och Joel ”MacGyver” Jedström, ljus: Ulf Englund, kompositör och ljuddesign: Samuel ”Looptok” Andersson.

Artister: Aino Ihanainen, Matleena Laine, Alexander Weibel Weibel, Quim Giron och Niklas Blomberg.

Musiker: Samuel ”Looptok” Andersson.

Premiär på Confidencen Ulriksdals Slottsteater den 4 juli 2012. Föreställningen spelas till och med den 25/7. Biljetter på www.confidencen.se eller 08-85 60 10

Knitted Piece utgör del ett i Cirkus Cirkörs nya, tvådelade föreställningsprocess. Efter spelperioden på Confidencen går vi under hösten in i en ny konstnärlig process. Resultatet kommer att bli föreställningen Knitting Peace, som får premiär i Marseille 2013 och som därefter kommer att spelas i hela Sverige och Europa. Knitted Piece och Knitting Peace ingår i det internationella samarbetsprojektet Lacrimae som har till syfte att utveckla nycirkusen som konstform genom konstnärlig forskning, erfarenhets utbyten och gränsöverskridande samarbeten. Följ projektet på http://lacrimaecircus.tumblr.com/

Presskontakt:

Cirkus Cirkör: Mette Klouman, tel 070-777 44 84, e-post: mette@cirkor.se

Confidencen: Fredrik Forslund, tel 08-85 70 16, e-post: info@confidencen.se

Pressbilder: kommer att finnas för nedladdning på www.pressbild.com/cirkus_c

under Knitted Piece.

Cirkus Cirkör är Sveriges första nycirkusgrupp och startades i Stockholm 1995. Med konst och pedagogik som redskap har Cirkus Cirkör växt explosionsartat och verksamheten rymmer föreställningar på turné i Sverige och världen, event, kurser och internationellt erkända utbildningar i nycirkus för barn och unga. Just nu är Cirkus Cirkör också på turné med föreställningarna Wear it like a crown och Undermän.