Urpremiär för Knitting Peace - från Nobel och Marseille till Botkyrka

Urpremiär för Knitting Peace - från Nobel och Marseille till Botkyrka

Alby 2013-01-14

CIRKUS CIRKÖR presenterar KNITTING PEACE

NOBEL – MARSEILLE – BOTKYRKA: NU NÄRMAR VI OSS URPREMIÄR!

Nyss framträdde vi på Nobelbanketten med delar av den kommande föreställningen Knitting Peace. Efter en intensiv repetitionsperiod har vi nu packat alla nystan och gör oss redo för urpremiär under kulturhuvudstadsåret i Marseille/Provence den 24 januari. Därefter väntar en två år lång turné till ett tiotal länder. Det allra första tillfället att se Knitting Peace på svensk mark blir i vår egen nyinvigda Cirkushall i Alby, där vi spelar den 15-17 februari 2013. Dit vill vi gärna bjuda in er journalister och recensenter! För recensionsbiljetter och/eller intervju-förfrågningar, vänligen kontakta Mette Klouman på mette@cirkor.se, 070-7774484.

I Knitting Peace hänger vi oss fullständigt åt svårlösta knutar och evighetsmaskor i ett scenrum fyllt av garn, trassel, linor och trådar. Frågeställningar om strävan och stickning vävs samman med hisnande artisteri, gåtfull, loopad musik och suggestiv scenografi i ett poetiskt allkonstverk.

Regissören Tilde Björfors: - Jag har under de senaste åren intervjuat ett hundratal cirkusartister i forskningsprojektet "Cirkus som gränsöverskridare i konst och samhälle". Jag har fascinerats av att de ofta riskerar sina liv för att göra det de gör. Chansen att bli rik eller berömd är minimal, risken att skada sig eller dö är betydligt större.  Vad är det egentligen som gör att man väljer att träna dag ut och dag in för att försöka gå på en millimetertunn lina?

Forskare menar att strävan och längtan efter att få det bättre är det som håller oss vid liv. Det värsta som kan hända är att vi uppnår våra mål utan att hitta något nytt att sträva efter. Cirkusartister strävar ofta efter att uppnå det omöjliga. Är strävan efter en omöjlighet vägen till lycka? Att sträva efter fred på jorden, är det att sträva efter det omöjliga? Kan själva strävan förändra något? Går det att sticka fred?

Det är lätt att ge upp inför sin litenhet, världens storhet och sakers komplexitet. Genom att hänge sig totalt åt garnets olika former strävar artisterna efter att hitta mening.

Förproduktionen Knitted Piece på Confidencen blev väl mottagen, utsåld och fick positiva recensioner.

Cirkör kommer att sticka sig genom Europa, åter lagom aviga och helt räta.” Lars Ring, Svenska Dagbladet

”Hos Cirkör, som den här gången har valt bort de stora scenrummen för ett mer lågmält tilltal och en klart berikande eftertänksamhet, visualiseras något av existensens livsnystan. ” Pia Huss, DN

Produktionsfakta

Föreställningen ingår i det internationella samarbetsprojektet Lacrimae vars huvudsakliga parter består cirkuskompanierna La Putyka från Tjeckien, Cahin-Caha från Frankrike och Cirkus Cirkör från Sverige. Lacrimae har till syfte att utveckla nycirkusen som konstform genom konstnärlig forskning, erfarenhetsutbyten och gränsöverskridandesamarbeten.

Knitting Peace är i stor utsträckning ett samarbete mellan kreatörer och artister som går in i och ut ur varandras roller. De stickade kostymerna är till exempel skapade av artisten Aino Ihanainen, sångtexterna är skrivna av artisten Matleena Laine och delar av musiken framförs av artisterna.

Ensemble

Jens Engman – handstående/dansakrobatik(trassel)

Aino Ihanainen – handstående/livestickning

Ilona Jäntti – luftakrobatik/rep/ring/tyg

Matleena Laine – luftakrobatik(trassel, stege)/sång

Alexander Weibel Weibel – lindans/balansakrobatik/fiol

Samuel ”Looptok” Andersson /Olof Göthlin – stickad livemusik

Kreativt team

Regi och idé -Tilde Björfors

Kompositör och ljuddesign – Samuel “Looptok”  Andersson.

Scenografi – Fanny Senocq, Tilde Björfors, Stefan ”Drake”Karlström, Joel Jedström och ensemblen

Stickad scenografi och stickad kostym – Aino Ihanainen

Maskdesign – Helena Andersson