Pressmeddelande -

FRAGILE Fairy Tales - ömtåligheter i omlopp - föreställning, cirkusskolor och glaskurs i sommar

Cirkus i Glasriket är tillbaka - sommaren 2011

Ömtåligheter är såklart i omlopp när det ordnas cirkus i en glashytta! Fragment av sagor fogas samman av varm glasmassa i en kalejdoskopisk föreställning. Prinsessan, draken och en jonglör leker med döden när cirkusartister, glasblåsare och glasartister slår sig samman – förhoppningsvis utan att tappa något eller någon. I scenografin kommer publiken att känna igen kända glaskonstverk.

FRAGILE - en glascirkussaga är en ny föreställning i glashyttan med cirkusartister, musik och glasartister som  får premiär den 2 juli i Kosta Glascenter. En av världens just nu mest framstående jonglörer, Matias Salmenaho deltar, tillsammans med luftakrobaten Methinee Wongtrakoon. Föreställningen, som kan upplevas av alla åldrar och språk, heter alltså FRAGILE Fairy Tales - en cirkussaga. Cirkusartisterna uppträder med glashyttan som scen, tillsammans med glasartisten Nina Westman och glasblåsaren Mikkel Karlshöj. Musiken är skriven Magnus Larsson.

Föreställningen spelas till och med den 17 juli. För regi och idé svarar Åsa Johannisson. Den produceras i samarbete med Regionteatern Blekinge Kronoberg. www.cirkusiglasriket.se

Circus Camps

De populära cirkusskolorna, Circus Camps, återkommer, där barn och ungdomar får prova på nycirkus, t.ex. trapets, lindans och jonglering. Cirkus i Glasrikets professionella artister och pedagoger Gry Lambertsen och Rune Andersen håller i lektionerna. Circus Camps genomförs i Nybro 21-23 juni, Torsås den 27-29 juni, Boda den 30 juni - 2  juli samt Kosta den 6-8 juli. Det är kulturförvaltningarna i Torsås, Emmaboda och Lessebo samt Gula Grillen i Nybro som ser till att Cirkus i Glasriket kommer till kommunerna.

Nyhet: Glaskurs för barn - VAD ÄR HOTTARE ÄN GLAS?

Nytt för i år en konstpedagogisk glaskurs för barn 7-12 år! Smålands Museum samarbetar med Cirkus i Glasriket och har skapat en spännande kurs om glas för barn. Med hjälp av sagans mystik lär vi dig allt från att göra en egen skiss till att jobba skulpturalt, samt blåsa liv i dina egna skisser.  Medverkande: Anette Ohlsson, glasformgivare med egen hytta i Sölvesborg, Eva Andersson, berättarpedagog från Sagomuseet i Ljungby och Karin Nilsson, museipedagog från Kulturparken Småland, Växjö.

Den som önskar kan i sommar gå både på cirkus- och glaskurs och framträda själv för att sedan uppleva världsartisterna i föreställningen FRAGILE Fairy Tales.

Jan Dzedins, tfn. 070 867 11 05. www.cirkusiglasriket.se

Karin Nilsson (glaskursen) tfn. 0470/704214 eller 070/621 91 85.

- - -

Cirkus i Glasriket startades 2007 av Åsa Johanisson och Jan Dzedins och är en ideell förening i Lessebo.

Vi stöds av och samverkar i sommar med
Lessebo kommun
Torsås kommun
Gula Grillen, Nybro
Emmaboda kommun

Regionförbundet Södra Småland
Kalmar Regionförbund
Kulturrådet

Regionteatern Blekinge Kronoberg AB
Kulturparken, Smålands Museum
Orrefors Kosta Boda AB

• nycirkus
  • glas
  • cirkusskola
  • cirkus
  • musik

• Skåne

Cirkus i glasriket - nycirkus. musik och glas - föreställningar, event och Circus Camps - i glasriket, Småland.
www.cirkusiglasriket.se

Jan Dzedins