Cisco möjliggör åtta gånger snabbare bredband via kabel-TV

Ny teknik från Cisco gör att överföringshastigheten i kabel-tv-nätet kan bli uppåt åtta gånger snabbare. Tekniken kallas DOCSIS 3 och gör att kabeloperatörer kan leverera datatjänster med hastigheten 300/100 Mbps (nedströms/uppströms).

För mindre stadsnät baserade på DOCSIS har det tills nu varit svårt att konkurrera med framför allt Ethernet to the home (ETTH) då tjänster baserade på DOCSIS 2 inte har kunnat tillhandahålla högre farter än upp till ca 25 Mbps.

Med det nya, fullt DOCSIS 3-kapabla linjekortet, uBR-MC88V för Ciscos två mindre Cable-plattformar; uBR7246 samt uBR7225, kan nu även mindre kabeloperatörer leverera Triple Play med datatjänster till kund överstigande 300/100 Mbps (erbjuden tjänst per modem, nedström/uppström) över DOCSIS 3. Detta är avsevärt snabbare än DSL och konkurrerar även mycket väl med ETTH.

Med VDOC (Video over DOCSIS) kan även IP-baserad TV (IPTV) levereras till hemmen över en infrastruktur baserad på DOCSIS 3, dock behöver slutkunden också ett nytt kabelmodem för att dra nytta av den högre hastigheten.

Varje uBR-MC88V levererar 8 downstreamskanaler och 8 upstreamskanaler och det kan sitta två stycken uBR-MC88V i en uBR7225 för en total bandbredd av ca 800/400 Mbps per uBR7225.

Cisco Systems
Årstaängsvägen 21 B