Ciscos IP-telefon nu i 30 miljoner händer

Ciscos IP-telefoni fortsätter att fira stora triumfer i världen. I natt såldes det 30 miljonte exemplaret av Ciscos Unified IP Phone. Jubileumsexemplaret köptes av en av världens största bank- och finansbolag, HSBC.

Sitt första IP-samtal genomförde Cisco redan 1997 och året därpå såldes den första IP-telefonen. Under de senaste 13 åren har Ciscos Unified IP Phone utvecklats till att även hantera videosamtal och avancerade mobila nätverkstjänster. Efterfrågan på integrerade IP-telefoner har vuxit över tiden och allt fler företag har gått över till den nya tekniken.

Enbart bolaget HSBC har redan tagit i bruk sammantaget över 100 000 integrerade IP-telefoner från Cisco, på 87 olika orter runtom i världen.

Läs mer om samarbetet i den amerikanska pressreleasen.

En lurig historia. Dave Corley, produktchef för Ciscos allra första IP-telefon, berättar om utvecklingen.

Cisco Systems
Årstaängsvägen 21 B