Dagens IP-adresser är snart slut!

Alla prognoser är entydiga, dagens IP-adresser är slut om 1,5 år. Internet Assigned Numbers Authority (IANA) är den organisation som hanterar IP-adresser och fördelar ut dem till de lokala organisationerna RIR (Regional Internet Registry). De hanterar i sin tur adressutdelning till olika delar av världen. Däribland RIPE för Europa.

De sista adresserna kommer alltså att delas ut till de lokala RIR:arna om mindre än ett och ett halvt år. En RIR har i sin tur en pool som normalt räcker max sex månader så detta betyder att adresserna för IPv4 är helt slut om mindre än två år! Sedan går det inte att få några IPv4-adresser för publikt bruk.

Är ditt nät redo för detta?
Cisco har länge haft produkter för att underlätta övergången till IPv6 och det är
hög tid att påbörja processen för denna övergång. För stora nät är produkten CGSE (Carrier-Grade Services Engine) väl värd att titta närmare på. CGSE är en multi-CPU Servicemodul till vår största plattform som kan hantera tiotals miljoner översättningar mellan IPv4 och IPv6 fram och tillbaka med 20 Gbps prestanda per modul.

För mindre nät kommer ASR-routerfamiljen med motsvarande funktionalitet.

Förkortningslexikon:
IANA (Internet Assigned Numbers Authority) - Den högsta organisationen för
hantering av IP-adresser på Internet.
RIR (Regional Internet Registry)  - Hanterar adressutdelning till delar av
världen, t.ex. RIPE för Europa
RIPE - Regional Internet Registry (RIR) for Europe
CGSE - Carrier-Grade Services Engine (CGSE) for CRS-1
CRS-1 - Carrier Grade System 1. Cisco's största routerplattform.

För mer information om Cisco's lösningar för Carrier-Grade IPv6

Cisco Systems