Cisco förenklar digital media med integrerad plattform

För att hjälpa organisationer att skapa spännande och effektiva lösningar inom digital media presenterar Cisco Digital Media System 5.0. Den nya versionen innehåller bland annat en ny interaktiv applikation för on-demand-video och TV-sändning över nätverket.

Cisco Digital Media System 5.0, DMS, är en integrerad plattform för applikationer inom digital media som erbjuder företag helhetslö(s)ningar inom digital video och företags-tv. Allt fler företag inser fördelarna med att använda sig av video som en del av sin kommunikation.

- Sedan Cisco introducerade Digital Media System för 18 månader sedan har över 600 företag i världen infört Ciscos lösningar för digital media. De används bland annat inom detaljhandel, finans och utbildning. Fördelen med vårt system är att allting kan skötas från en enda plattform från skapandet av innehåll till administration och utdelning av innehållet över nätet, säger Henrik Bergqvist, teknikdirektör på Cisco.

Den senaste versionen, 5.0, innehåller bland annat

• Cisco Enterprise TV (ETV). En ny interaktiv applikation för on-demand-video eller livesändningar över IP-nätverk. Med en fjärrkontroll kan användare komma åt innehåll genom menyer och programguider. Företag kan enkelt skapa och anpassa bibliotek med innehåll för kunder, anställda eller partner. Enterprise TV använder samma hårdvara och administrationsplattform som Cisco Digital Signage.

• Cisco Digital Media Player(DMP) 4400G. En IP-baserad hårdvara för att spela upp HD-video, rörlig grafik, webbinnehåll eller annat dynamiskt innehåll. DMP 4400G kan lagra upp till 4 GB med innehåll lokalt och har stöd för MPEG-4/H.264 och Flash 9. Sedan tidigare finns stöd för bland annat MPEG-2 och RSS.

• Nyheter för Digital Signage. DMS 5.0 har har ny funktionalitet utökat stöd för digitala skyltsystem. Nu går det att visa Flash 9-innehåll, rullande tickerinformation och nödinformation på digitala skyltsystem.

• Nyheter inom Desktop Video. Med DMS 5.0 följer nya säkerhetsfunktioner, detaljerade användarrapporter, möjlighet att dela och bädda in video på webbsidor eller andra applikationer. Det finns också textningsmöjlighet och stöd för andra språk än engelska i Video Portal. Cisco Video Desktop ger användare tillgång till video direkt i datorn.

Henrik Bergqvist, teknisk direktör
Cisco Sverige
E-post: hbergqvi@cisco.com

Åsa Eriksson, PR-ansvarig