Cisco knyter ihop datahallen och bygger bro till molnet

Full integration i datahallen. Över 4000 kunder använder Cisco Unified Computing System som nu har utvecklats med nya funktioner.

Cisco lanserar i dag en rad nya innovationer i sin infrastruktur för datacenter, Data Center Business Advantage. Nu blir det möjligt att enklare knyta ihop samtliga komponenter i datahallen, virtualisera miljön och integrera molnbaserade lösningar.

Cisco fortsätter att att integrera Unified Fabric, Unified Computing och Unified Network Services – grundpelarna i den heltäckande infrastrukturen Data Center Business Advantage.

Greger Jerlehagen, ansvarig för datacenter inom Cisco, förklarar att den nya funktionaliteten förenklar virtualisering, bygger en stabil bro till molnet och gör det möjligt att hantera flera datacenter i samma system.

- Vi var pionjärer inom konvergerade datacenter, när vi först lanserade begreppet ”Unified Fabrics” för cirka tre år sedan. Idag är de flesta överens om att konvergering ger konkreta vinster i form av lägre kostnader för såväl infrastruktur som ström och kyla. Andra effekter är enklare hantering, högre flexibilitet och effektivare drift. Nu tar vi nästa steg inom ”Unfied Fabrics” och konvergerade datacenter, säger Greger Jerlehagen.

Kort om några av tekniknyheterna:

• Nexus 5548UP och Nexus5596UP. Andra generationens Nexus 5000 har utökats med såväl L3-funktionalitet som "Unified Port". Med Unified Port kan samtliga portar konfigureras för 1Gb Ethernet, 10Gb Ethernet, Fiber Channel eller FCoE.Det gör att en Nexus 5548UP/5596UP kan hantera all form av nätverkstrafik från en server, såväl LAN som SAN, och ersätta både traditionella Ethernet- och Fibre Channel-switchar. Resultatet blir lägre kostnader, mindre behov av ström och kyla samt kraftigt förenklad hantering.
  • Cisco Fabric Extender Technology (FEX) är en teknologi som gör att man kraftigt kan öka antalet portar, utan behöva installera ytterligare switchar, vilket bidrar till reducerade kostnader och enklare hantering. De över 5000 kunder som använder FEX i dag har kunnat sänka sina kostnader för utrustning och drift med uppemot 50 procent. Tekniken har tidigare enbart funnits tillgänglig för Cisco Nexus 5000 och Cisco Unified Computing System (UCS). Nu kan även de kunder som valt Nexus 7000 dra fördelar av FEX-teknologin.
  • Med Cisco Unfied Fabric kombineras LAN och SAN till ett gemensamt nätverk som levererar högre prestanda, tillgänglighet och skalbarhet. Nu kompletteras Ciscos Unified Fabric-portfölj med stöd för Fibre Channel over Ethernet (FCoE) för Cisco Nexus 7000 och Cisco MDS. Sedan tidigare har Nexus 5000 stöd för FCoE. Cisco har branschens bredaste utbud av FCoE-switchar vilket gör det möjligt för företag och organisationer att bygga gemensamma nätverk för såväl LAN som alla typer av storage-trafik (Fibre Channel, FCoE, iSCSI och NAS).
  • Ciscos nya Data Center Network Manager ger möjlighet att administrera alla komponenter i ett "Unfied Fabric"-nätverk från samma verktyg. SAN, LAN och server-administratörer kan nu gemensamt hantera ett konvergerat nätverk med upp till 150 000 portar. Verktyget är fullt integrerat med VMware vCenter och funktioner som t ex stöd för tilldelning av resurser, prestandaanalys och felsökning.
  • Cisco Unified Computing System (UCS) integrerar servrar, nätverkskomponenter och lagringsanslutning i ett integrerat system. I kombination med de inbyggda funktionerna för optimering av virtualisering bidrar UCS till såväl lägre kostnader som ökad flexibilitet. Med över 4000 Cisco UCS-kunder leder Cisco utvecklingen mot ett konvergerat datacenter. Cisco UCS-familjen kompletteras nu med ytterligare bladservrar som baseras på nästa generation Intel Xeon (Westmere EX). Dessutom lanseras den rack-monterade servern C260 M2, som är speciellt framtagen för verksamhetskritiska applikationer.

Läs mer om nyheterna i det engelska pressmeddelandet som finns tillgängligt som pdf nedan.

Greger Jerlehagen, datacenteransvarig, Cisco AB
E-post: greger@cisco.com

• unified fabric
  • switchar