Cisco knyter ihop datormolnen

Cisco lanserar nu CloudVerse, ett nytt ramverk som knyter ihop alla molnmiljöer - såväl publika, privata som hybrider. Därmed kan IT-avdelningen skapa nya molntjänster betydligt snabbare och mer flexibelt och samtidigt sänka de molnrelaterade kostnaderna med uppemot 50 procent.

Cisco Global Cloud Index visar att datacentertrafiken i molnet väntas växa med 66 procent årligen fram till 2015. Det är två gånger mer än den totala datacentertrafiken.

De flesta molnlösningar byggs idag som separata silor vilket förhindrar en effektiv integration mellan olika molnmiljöer.

- Detta innebär att många företag inte får ut full effekt av sina molnsatsningar. Med CloudVerse knyter vi samman molnen och förenklar hanteringen för IT-avdelningen. Tidigare tog det kanske flera veckor att ge användarna tillgång till en ny molntjänst – nu tar samma process några minuter, säger Greger Jerlehagen, ansvarig för datacenter på Cisco.

Med lanseringen av CloudVerse släpps också en rad nya verktyg, bland annat:

• Cloud-to-Cloud Connect – ett nytt system som möjliggör dynamisk identifiering av IT-resurser, allokering och optimering mellan datacenter och olika moln.
  • Cisco Intelligent Automation for the Cloud – automatisk hantering av datacenterresurser för att kunna leverera IT-tjänster inom och mellan datacenter.
  • Cisco Network Services Manager – skapar, implementerar och modifierar fysiska och virtuella nätverksresurser automatiskt.

Läs mer om CloudVerse i den engelska releasen.

Greger Jerlehagen, datacenteransvarig, Cisco AB
E-post: greger@cisco.com

• cloudverse
  • molntjänster