Cisco kopplar upp sportarena

Plats för 80 000 personer. Santiago Bernabéu, Real Madrids hemmaarena, ska med Ciscos hjälp bli en av de mest tekniskt avancerade arenorna i världen.

Fotbollsklubben Real Madrid C.F. med sin hemmaarena Santiago Bernabéu blir först i Europa med att implementera Cisco Connected Sports – ett nytt lösningsområde som är utvecklat för att skapa en starkare publikupplevelse på idrottsarenor.

Det byggs allt fler och allt större arenor i Sverige och Europa. Konkurrensen om publiken hårdnar och avancerade IT-lösningar blir ett viktigt medel för att locka besökare. Med lösningarna Cisco Connected Stadium Wi-Fi solution och Cisco Stadium Vision blir Santiago Bernabéu en av de tekniskt mest avancerade sportarenorna i världen. Arenan har plats för drygt 80 000 åskådare.

När lösningarna är implementerade kommer supportrar och besökare att enkelt kunna koppla upp sina smarta mobiler eller andra terminaler, få tillgång till särskilda applikationer knutna till arenan, surfa på nätet och kommunicera via sociala medier under matchen. På så vis avlastas också mobilnäten.

Genom det trådlösa nätverket och ett stort antal HD-skärmar i lokalerna kommer åskådarna att kunna följa matchen och ta del av annat material, även om de inte sitter på sina platser.

Samtidigt skapas helt nya möjligheter för sponsorer att interagera med supportrar eller låta dem dela med sig av sina spelupplevelser med tusentals andra supportrar på arenan.

Läs mer i den engelska releasen.

För mer information:
Magnus Andersson, marknadschef Cisco Sverige
E-post: magnande@cisco.com

• connected stadium
  • stadium vision
  • santiago bernabéu
  • real madrid
  • stadion
  • arena
  • sociala medier

Cisco är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos produkter och tjänster används för att underlätta kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett tid och plats. I över 25 år har Cisco satsat på teknisk innovation, ledarskap i branschen och socialt engagemang. Cisco grundades 1984, har cirka 72 000 anställda och omsatte 43 miljarder dollar under räkenskapsåret 2011. För mer information besök: http://www.cisco.se