Cisco lanserar marknadsplats för företagsappar

Appar för proffsplattan. Nu startar Cisco en marknadsplats för företagsappar anpassade för Cisco Cius - den första riktiga proffsplattan.

Nu lanserar Cisco AppHQ, en marknadsplats för företagsapplikationer för Ciscos proffsplatta Cius. Cisco Cius bygger på Android och kombinerar funktioner för röst, video, samarbetsverktyg samt virtualisering. Professionella funktioner för säkerhet och central administration gör Cius till den första pekplattan anpassad för företagsanvändare.

Genom AppHQ kan utvecklare skapa, testa och föra ut applikationer för Cisco Cius. Redan idag finns ett stort antal godkända appar som bland annat ökar mobiliteten och möjligheterna att samarbeta mer effektivt och är fullt integrerade med Ciscos teknik.

I AppHQ kommer det att finnas både företags- och konsumentapplikationer. Även de cirka 200 000 applikationer som idag finns på Android Marketsplace kan användas i terminalen.

- Med AppHQ blir Cius en kraftfull terminal som på ett väldigt enkelt sätt knyter ihop alla de verktyg som behövs för ett mer effektivt, flexibelt och mobilt sätt att arbeta, säger Mikael Jågas, systemingenjör på Cisco.

Kort om Cisco AppHQ:
•    Samtliga appar i AppHQ genomgår omfattande tester innan godkännande, oavsett om appen utvecklats av tredje part, användare inom ett företag eller Cisco självt. Test- och godkännandeprocessen omfattar såväl den aktuella applikationen som vanliga konfigurationer i terminalen. IT-ansvariga kan därmed vara säkra på att alla appar är säkra och fungerar.

•    I AppHQ kan företag skapa en egen AppHQ-plats, skräddarsydd med företagets grafiska profil. Från denna plattform kan företag samla och på ett effektivt sätt sprida de appar som ska vara tillgängliga för medarbetarna.

•    Med AppHQ Manager kan IT-ansvariga kontrollera och styra vilka medarbetare eller terminaler som ska få tillgång till vilka appar i AppHQ.

Läs mer om AppHQ och Cius i den engelska releasen.

För mer information, kontakta:
Mikael Jågas, systemingenjör på Cisco
E-post: mjagas@cisco.com

• android
  • apphq
  • surfplatta
  • proffsplatta
  • cius
  • virtualisering
  • videokonferens
  • unified communication
  • samarbete