Cisco lanserar personlig TelePresence

Cisco fortsätter att introducera nya produkter och lösningar för virtuell kommunikation. Den ena är ett personligt Cisco TelePresence-system för mindre kontor och den andra ett stort TelePresence-rum för grupputbildning.

Cisco TelePresence integrerar ljud, hd-video och interaktiva element med kraften i det underliggande nätverket för att kunna leverera så realistiska virtuella möten som möjligt. Lösningen kan hjälpa företag att effektivisera försäljnings- och produktutvecklingscykler samtidigt som man skonar miljön genom att minska på resandet.

Dagens lansering inkluderar Cisco TelePresence System 500 och Cisco TelePresence 3200. Sedan tidigare finns System 1000 och 3000.

- Cisco TelePresence är så mycket mer än bara video. Det handlar om att skapa nästintill riktiga möten där alla deltagare ser, syns, hör och hörs lika bra. Videokonferenser har traditionellt sett varit ganska trista och tekniskt krångliga företeelser men TelePresence är designat för att leverera möten som är så realistiska att man ska luras att tro att man verkligen är i samma rum, fastän motparten kanske befinner sig en kontinent bort, säger Jan Pettersson, tillförordnad vd på Cisco. Det är också viktigt att kunna erbjuda sådana här lösningar när företag i allt större utsträckning försöker minska på resandet som är påfrestande för miljön.

Cisco TelePresenceSystem 500 är anpassat för mindre kontor och företag och möjliggör för en person att ha virtuella möten med en motpart. Systemet inkluderar en 37-tums skärm, kamera, mikrofon, högtalare och specialdesignad ljussättning i en integrerad lösning som kan placeras på ett skrivbord eller monteras på en vägg. I övrigt är funktionaliteten densamma som på de större systemen.

Cisco TelePresence System 3200 bygger på TelePresence System 3000 och är anpassat för upp till 18 personer vilket gör det idealiskt för större kontor och grupputbildningar. Systemet har två rader med sittplatser men samma video- och ljudkvalitet garanteras på båda rader genom nya kameralinser, mikrofoner på andra raden och en ny codec sin har stöd för 30 bilder per sekund.

Länk till mer information

News@Cisco

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Åsa Eriksson, PR-ansvarig
Cisco Sverige
E-post: aerikss@cisco.com

Peter Järrestedt
Affärsutvecklare
E-post: pjarrest@cisco.com

Cisco är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos produkter och tjänster används för att underlätta kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett tid och plats. I över 20 år har Cisco satsat på teknisk innovation, ledarskap i branschen och socialt engagemang. Cisco grundades 1984, har ca 63 000 anställda och omsatte 34,9 miljarder dollar under räkenskapsåret 2007. För mer information besök: http://www.cisco.se

• telepresence
  • videokonferens