Cisco presenterar ny arkitektur för integrerad mobilitet

Cisco Motion är en arkitektur för mobilitet som integrerar mobila enheter, applikationer och nätverk. Tekniken förenar alla typer av mobila nätverk och är en öppen plattform som partnerföretag kan integrera sina lösningar med.

För att underlätta för företag med flera sorters trådlösa och mobila nätverk presenterar Cisco en ny arkitektur, Cisco Motion.

Cisco Motion enar alla nätverk som Wi-Fi, GPRS/3G, RFID, personliga trådlösa nätverk, sensorer och Ethernet. En del av Cisco Motion är också att säkra enheterna i nätverken samt sköta den centrala administrationen.

- Många företag har inte längre bara Wi-Fi-nätverk utan ett flertal olika sorters trådlösa nätverk. Cisco Motion integrerar många olika sorters nätverk och ser till att de säkras och kan administreras centralt, dels för att få kontroll och dels för minska kostnader för administration och övervakning, säger Henrik Bergqvist, teknikdirektör på Cisco.

Centralt i arkitekturen finns Cisco 3300 Series Mobility Services Engine (MSE), en hårdvaruplattform med öppet programmeringsgränssnitt som innebär att partnerföretag som exempelvis Nokia, HP, IBM och Oracle kan integrera sina lösningar med plattformen.

Till en början lanserar Cisco fyra mjukvaror för MSE

• Cisco Context-Aware Software som samlar information från en rad sensorer, mobila enheter och RFID-taggar över Ciscos Unified Wireless Network. Det gör det möjligt att få information som var enheten befinner sig, temperatur, tillgänglighet och vilken applikation som används.

• Cisco Mobile Intelligent Roaming gör att mobila enheter kan växla mellan Wi-Fi och mobilnätverk baserat på tillgänglighet och var användaren befinner sig. Genom att använda nätverksintelligens och integrera med mjukvara från det öppna ekosystemet av partners, till exempel Nokia, får IT-avdelningen större kontroll över sina mobila enheter.

• Adaptive Wireless IPS, en lösning som integrerar detektering av hot, avsökning av sårbarheter och prestandamätning med det trådlösa nätverket. Det skyddar mot accesspunkter och klienter som inte hör hemma i nätverket och kan förutsäga hot innan något har hänt.

• Cisco SecureClient Manager centraliserar, säkrar och administrerar mobila enheter via Cisco Secure Services Client 802.1x-lösningen över trådade, Wi-Fi, GPRS/3G och andra nätverk. Genom den öppna tekniken kan tredjepartsleverantörer enkelt lägga till sin mjukvara och på det viset skapa en helt integrerad lösning.

Länk till mer information

Se videopresentationen

Henrik Bergqvist, teknisk direktör
Cisco Sverige