Cisco sammanför tillverkare för utveckling av produkter för det uppkopplade hemmet som är enkla att installera och använda

Cisco Device Connections Program ger tillverkare licens att använda HNAP i sina nätverksbaserade enheter för enklare setup, konfigurering och interoperabilitet i hemmanätverk

Cisco lanserar Cisco Device Connections Program (Cisco DCP), ett program som gör det möjligt för tredjepartstillverkare att använda Home Network Administration Protocol (HNAP) i sina nätverksanslutna produkter. HNAP är ett enkelt, säkert och öppet sätt för anslutning och konfigurering av enheter i hemmanätverk med andra HNAP-anpassade enheter.

Fakta:

• Cisco vill göra produkter för det uppkopplade hemmet enklare att använda och installera via öppen licensiering av sin HNAP-teknik. Cisco DCP ger tillverkare av nätverksenheter som PC, kameror, routrar/gateways, lagring, mediespelare, skrivare m.m. möjlighet att licensiera HNAP för integration i sina produkter.

• Syftet med Cisco DCP är att etablera ett ekosystem med leverantörer av nätverksprodukter som fungerar ihop, vilket ger användarna den fulla potentialen hos det medieanpassade hemmet, däribland enkel setup, automatisk upptäckt av nya enheter, smidigt hantering, trådlös säkerhet, fjärråtkomst med mera.

• Cisco DCP verifierar att tredjeparts HNAP-anpassade enheter uppfyller fastställda testkriterier och att de kan därmed rekommenderas för användning i hemmanätverk med HNAP-anpassade routrar/gateways och administrationsmjukvaran Network Magic.

• Cisco DCP är en långsiktig satsning från Ciscos sida, liksom införande av HNAP över hela sitt produktprogram.

• Cisco DCP förser tillverkarna med kriterier för interoperabilitetstester och licens för att använda HNAP i sina nätverksanslutna enheter. Fördelar för DCP-licenstagaren:

- Cisco DCP licenstagare kommer att kunna bygga egna verktyg för nätverksadministration och applikationer som utnyttjar HNAP-protokollet och därmed öppna upp sina produkter för integrerad administration och övervakning med andra HNAP-baserade applikationer.

- Möjlighet att kommunicera direkt med Ciscos konsumentprodukter inklusive Linksys by Cisco routrar (vilka inkluderar Network Magic) eller andra routrar/gateways kompletterade med Network Magic.

- Certifiering och försäkran att deras produkt(er) kommer att fungera inte bara med alla nya Linksys by Cisco produkter, men även med andra enheter som använder HNAP tillsammans med Network Magic.

- Inga licensavgifter.

"Med den snabba spridningen av underhållningsrelaterat innehåll, produkter och tjänster blir hemmanätverken alltmer komplicerade att installera och använda. Ciscos öppna HNAP licensprogram driver branschen att ta itu med dessa problem och därmed förbättra den övergripande användarupplevelsen", säger Ned Hooper, SVP, Corporate Development & Consumer Group, Cisco.

Stödjande resurser:

• Ciscos news feature om det medieanpassade hemmet: http://newsroom.cisco.com/dlls/2009/ts_010709.html

• Lär mer om konsumentprodukter för det medieanpassade hemmet vid www.linksysbycisco.com och www.linksysbycisco.com/forums

• Bli en fan av Cisco "Digital Cribs" och "LinksysbyCisco" och bjud in dina vänner att delta i konversationen.

• Cisco CES presskonferens äger rum från 1:00-1:45 p.m. PST vid Las Vegas Venetian Hotel, Venetian Titian Room #2206. Press, analytiker och bloggare är välkomna att delta. De som inte kan närvara vid presskonferensen erbjuds en levande webbcast på Cisco CES 2009 webbplats: www.cisco.com/web/consumer/ces2009.html

Technorati Tags: Cisco, Linksys by Cisco, Consumer, Home Networking, HNAP, License Program, Router, CES, Ned Hooper, CES, Connected Devices.

För mer information, kontakta:
Michael Seemann, PR
mic@swipnet.se

Lisa Soto, Analyst relations
lisoto@cisco.com

Matthew Tractenberg, Investor Relations
matthew2@cisco.com

Cisco (NASDAQ: CSCO) är global ledare inom nätverksteknik som förändrar hur folk kopplar upp sig, kommunicerar och samarbetar. Ciscos vision för konsumenten är att göra det möjligt att leva ett uppkopplat liv som är personligare, socialare och mer visuellt. För mer information om Cisco och företagets familj med konsumentprodukter, se www.linksys.com och www.cisco.com/consumer

Linksys produkter finns tillgängliga för media för test, kontakta mic@swipnet.se Produktbilder kan hämtas från www.linksys.com - "Company", "News@Linksys" och "Media Resources".

Linksys partners
Distributörer: Ingram Micro, Tech Data, GNT, EET
Återförsäljare: Dustin, Inwarehouse, ATEA, Ementor

Distributører: Ingram Micro, Azlan, EET, Itegra
Forhandlere: Ementor, Komplett, MPX

Cisco, the Cisco logo, Linksys by Cisco and Cisco Systems are registered trademarks or trademarks of Cisco Systems, Inc. and/or its affiliates in the United States and certain other countries. All other trademarks mentioned in this document are the property of their respective owners. The use of the word partner does not imply a partnership relationship between Cisco and any other company. This document is Cisco Public Information.

• linksys