Cisco-teknik låter COP 15-deltagare konferera utan flygresor

Global Climate Change Meeting Platform är namnet på det system och nätverk av avancerade videokonferensanläggningar över hela världen som Cisco upplåter till deltagarna på COP 15-konferensen i Köpenhamn. Systemet består av fyra Telepresence videokonferensrum på Bella Center i Köpenhamn som mycket enkelt kan anslutas till 77 liknande rum på Cisco-kontor över hela världen. Videosystemen kan också anslutas till ett stort antal av de danska ambassaderna världen över samt till UNFCC i Bonn, UNEP i Nairobi, UNICC i Geneve samt till FN-högkvarteret i New York.

Detta nätverk av videokonferensanläggningar är från och med idag tillgängligt för deltagare vid COP 15 samt media som bevakar konferensen.

- Detta är en fantastisk möjlighet för delegater över hela världen att plocka in den bästa kompetensen utan att flyga dem över halva jordklotet, säger Henrik Bergqvist, miljö- och teknikansvarig på Cisco i Sverige. Denna teknik med högupplösta skärmar, surroundljud och anpassad belysning gör att denna typ av videomöten blir nästan som vanliga möten, man glömmer mycket snabbt att samtalet sker via video och allt fokus kan läggas på innehållet i mötet.

Cisco har ett långtgående samarbete med den danska regeringen och är den primära teknikpartner under COP 15-konferensen som äger rum mellan den 7 och 18 december 2009. Att just Telepresence och videokonferenser används som primär teknik är passande för COP 15 då miljöbesparingen är enorm. Cisco har installerat över 650 Telepresence-utrustningar i 200 städer i 45 länder världen över och har beräknat att man undvikit utsläpp av 181 319 ton växthusgaser genom att videokonfererande ersatt affärsresor.

För mer information kontakta:
Magnus Andersson, marknadschef Cisco Sverige, tel: 070-605 90 04, mail: magnande@cisco.com

Henrik Bergqvist, miljö- och teknikansvarig Cisco Sverige, tel: 070-544 9622, mail: henrik.bergqvist@cisco.com

Länkar:
Mer exakta detaljer om användandet av plattformen:

Den internationella pressreleasen om plattformen med bilder på Telepresence:

• global climate change meeting platform
  • videokonferens
  • telepresence

Cisco är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos produkter och tjänster används för att underlätta kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett tid och plats. I över 20 år har Cisco satsat på teknisk innovation, ledarskap i branschen och socialt engagemang. Cisco grundades 1984, har cirka 66 000 anställda och omsatte 39,5 miljarder dollar under räkenskapsåret 2008. För mer information besök: http://www.cisco.se