Högskolestudenter styrs av nätet

Stockholm– 18 december, 2012 – En studie från Cisco bland 1 800 högskolestudenter och unga yrkesverksamma kring Generation Y:s användning av internet och mobiltelefoner visar hur behovet av att vara uppkopplad styr varje aspekt av deras liv – allt från arbete till shopping, vänskap och familjeliv.

Studien visar att morgondagens arbetskraft är mer flexibel och bättre informerad än tidigare generationer. De lever uppkopplat och kommunicerar ständigt. 90 procent av de tillfrågade uppger att de kollar mejl, sms och sociala medier i sina smartphones som en del av sin morgonrutin. Var femte svarande uppger att de kollar sin smartphone för uppdateringar åtminstone var tionde minut medan en tredjedel svarar att det kollar den åtminstone en gång i halvtimman.

Smartphones på väg förbi laptops på arbetsplatsen
För många unga är smartphones det självklara valet på arbetsplatsen. På frågan om man bara fick välja att använda ett arbetsverktyg på arbetsplatsen svarar en tredjedel att man i första hand skulle välja en smartphone. Samtidigt svarar 70 procent att appar är viktiga i det dagliga livet och en fjärdedel, 27 procent, använder appar i sitt arbete.

De smarta mobiltelefonerna används även i de mest privata situationerna. Tre av fyra använder sin smartphone i sängen, var tredje använder telefonen i badrummet och nästan hälften uppger att de mejlar, sms:ar och uppdaterar sociala medier under middagar med familj eller vänner. Trots uppenbara risker uppger också var femte att de sms:ar samtidigt som de kör bil.

Två av tre ur Generation Y uppger att de spenderar mer, eller lika mycket, tid med vänner online än vänner de träffar i verkliga livet. Samtidigt tror mer än 80 procent att människor är annorlunda online jämfört med i verkliga livet. Det är bara knappt hälften av de svarande som uppger att de har samma identitet online som offline.

– Vi på Cisco vill förändra och förbättra sättet som vi lever, arbetar och lär oss på. Det gör vi genom nya kommunikationslösningar som möjliggör en enklare och säkrarare digital vardag, säger Niklas Andersson, Ciscos Sverigechef.

Generation Y mycket aktiva på Facebook

Ciscos studie har också kartlagt hur aktiva Generation Y är på sociala medier:

·  Knappt 90 % laddar upp foton på internet

·  62 % laddar upp videos på internet

·  87 % har ett Facebook-konto

·  41 % uppdaterar sin status på Facebook minst en gång om dagen

·  56 % har ett Twitter-konto

·  21 % twittrar minst en gång om dagen

Den internationella studien 2012 Cisco Connected World Technology Report (CCWTR) grundar sig på svar från 1 800 högskolestudenter och unga yrkesverksamma i åldrarna 18 till 30 i 18 länder.

För mer  information läs hela studien här

• samarbete
  • appar
  • generation y