Ny teknik vässar den virtuella desktopen

Cisco tar nu ett helhetsansvar för hela kedjan av produkter som måste samverka för att virtuella desktops skall fungera optimalt. Det nya Virtualization Experience Infrastructure (VxI) är ett genomgripande system med integrerade produkter som förbättrar användarupplevelsen kring virtuella desktops.

Virtuella desktops är en teknik som gör att IT-avdelningar kan skapa en säker och förutsägbar datormiljö utan att behöva oroa sig för vilken datortyp användaren sitter med. Men problemet har varit att de tekniker som finns idag är fragmenterade, svåra att underhålla och inte stöder avancerade samarbetsverktyg som exempelvis video.

Nu presenterar Cisco ett nytt system för virtuella desktops -  Virtualization Experience Infrastructure - där man tar ett helhetsgrepp kring tekniken och gör det enklare att skapa virtuella desktop-system. Tekniken förbättrar också upplevelsen av bland annat video i virtuella miljöer.

Några nyckelfaktorer:

• Cisco VXI använder sig av Citrix XenDesktop 5 och VMware ViewTM 4.5 desktop virtualization mjukvara. Systemet stöder också management- och security-tillämpningar, lagringslösningar från EMC och NetApp samt många av Microsofts applikationer.
  • Cisco presenterar två nya Cisco Virtualization Experience-klienter: Cisco VXC 2100 är en kompakt enhet som ansluts och integreras via en Cisco Unified IP Phone 8900 eller 9900. Cisco VXC 2200 är en liten och mycket kompakt enhet med anslutning för bildskärm, nätverk och USB-tangentbord och -mus.

Mer information finns i den utförliga amerikanska pressreleasen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Greger Jerlehagen, datacenter- och virtualiseringsansvarig Cisco AB
E-post: gjerleha@cisco.com

• vxi
  • virtualisering
  • samarbete
  • ip-telefoni

Cisco är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos produkter och tjänster används för att underlätta kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett tid och plats. I över 25 år har Cisco satsat på teknisk innovation, ledarskap i branschen och socialt engagemang. Cisco grundades 1984, har cirka 65 000 anställda och omsatte 36,1 miljarder dollar under räkenskapsåret 2009. För mer information besök: http://www.cisco.se