Svensk internettrafik nästan tredubblas fram till 2018

Den svenska trafiken på internet kommer att öka 2,6 gånger från 2013 till 2018, en genomsnittlig ökning på 21 procent per år. Det visar Cisco Visual Networking Index som nu innehåller svenska siffror. Rapporten visar också att IP-trafiken varje månad i Sverige väntas nå 916 petabytes 2018.

Cisco Visual Networking Index visar att internettrafiken i Sverige beräknas öka med 21 procent per år från 2013. All IP-trafik inkluderad kommer den att nå hissnande 916 petabytes* per månad 2018. Motsvarande siffra för 2013 är 370 petabytes per månad. Den kraftiga ökningen drivs framförallt av fler internetanvändare och uppkopplade enheter, snabbare bredband och mer videotittande.

Mängden IP-trafik per invånare i Sverige kommer uppgå till 93 gigabytes 2018 jämfört med användningen under 2013 som låg på 39 gigabytes per invånare. Snittet i resten av världen ligger idag på 15 gigabytes per månad och beräknas öka till 30 gigabytes 2018.

– Internet of Everything, det vill säga att allt fler saker, människor, data och processer kopplas upp mot internet, är en tydlig drivkraft i ökningen av internettrafiken i Sverige, tillsammans med en fortsatt ökning av streamade videotjänster. Med hjälp av tekniken, tjänsterna och utvecklingen kan vi underlätta för alla både i vardagen och i arbetslivet, säger Fredrik Wester, ansvarig för operatörer på Cisco.

Om fyra år kommer det att finnas 4 miljarder internetanvändare - 52 procent av världens befolkning - och mer än 21 miljarder globala internetuppkopplingar. Det motsvarar 2,7 uppkopplingar per person i världen. Samtidigt kommer den globala IP-trafiken att nå 1,6 zettabytes 2018.

Den globala IP-trafiken väntas nå 132 exabytes per månad 2018, en ökning från cirka 51 exabytes per månad 2013. 132 exabytes motsvarar 5,5 miljarder människor som sträcktittar på Game of Thrones via video-on-demand, eller säsongspremiären av House of Cards streamad i ultra-HD på 24 miljarder skärmar samtidigt.

Fler svenska resultat från rapporten:
  • IP-trafiken i snitt i Sverige kommer uppgå till totalt 3 terabit per sekund år 2018.
  • Under mest hektisk tid spås IP-trafiken i Sverige att hamna på totalt 10 terabit per sekund.
  • Videorelaterad internettrafik kommer att uppgå till cirka 75 procent av den totala IP-trafiken år 2018.
  • Den genomsnittliga internetanslutningen i Sverige 2018 kommer att nå 85 megabit per sekund.
 * 1 petabyte = 1 000 terabytes = 1 miljon gigabytes

Mer information och länk till rapporten via den amerikanska pressreleasen

Alla svenska och globala siffror i detalj

Fredrik Wester, ansvarig för operatörer på Cisco