Sverige bäst på bredband i Europa

Sverige visar sig ha bästa bredbandskvalitet i Europa i Ciscos nya rapport, Broadband Quality Study, som nu presenteras. På världsrankingen ligger Sverige på tredje plats efter Japan och Sydkorea, men har den bästa fördelningen i världen av bredbandskvalitet mellan städer och landsbygd.

Rapporten Broadband Quality Study sponsras av Cisco och sammanställs av Saïd Business School vid University of Oxford och University of Oviedo i Spanien. Med mer än 24 miljoner mätpunkter är det en av världens största undersökningar av bredbandskvalitet i världen.

Rapporten visar att bredbandsutvecklingen sker snabbt i världen och att Sverige är att av de ledande länderna, både vad gäller dagens kvalitet, men också vad gäller utvecklingen av bredband. Här är några nyckelpunkter ur rapporten:

• Sverige har den högsta bredbandskvaliteten i Europa
  • I världsrankingen ligger Sverige på tredje plats efter Sydkorea och Japan
  • Sverige är bäst i världen på att brygga klyftan mellan bredbandskvalitet i storstäderna och på landsbygd/mindre städer

Här finns mer information:
Pressreleasen från Oxford Saïd Business School inkl länkar till hela rapporten:

För mer information, kontakta:
Henrik Bergqvist, teknikchef Cisco AB
Epost: henrik.bergqvist@cisco.com

• broadband quality study
  • bredband
  • överföringshastighet