CITROËN STOLT LEVENTÖR TILL SM-VECKAN I BORÅS - OFFICIAL CAR

Citroën är stolt leverantör till SM-veckan i Borås med syfte att stötta mångfalden inom svensk idrott. Citroën, som fått rollen som Official Car, har valt att stötta SM-veckan eftersom man samlar många idrotters SM-tävlingar under en vecka i en och samma stad för att öka intresset för svensk idrott och dess olika grenar. Under SM-veckan finns Citroën på plats på Stora Torget i Borås för att visa upp sin senaste bilmodell Citroën C4 Cactus som lanseras nu i dagarna.

SM-veckan är årets idrottsupplevelse med folkfest, spänning och prova nytt. Det står för kombinerad folkfest och idrottstävlingar där Sveriges elit är samlad. Slutligen ska SM-veckan bidra till att höja statusen på SM-tävlingar.

”SM-veckan har ett positivt syfte och vill främja en aktiv livsstil - saker som Citroën också delar”, förklarar Henrik Zielfelt, marknadsdirektör på Citroën Sverige. Efter SM veckan kommer vi delta i fler aktiva event som Tjejmilen och Stockholm halvmarathon.

Citroën som av tradition står för innovation och Créative Technologie lanserar sin nya modell C4 Cactus i samband med SM-veckan. Namnet Cactus har Citroën valt eftersom det är en modell som sticker ut och har låg bränsleförbrukning. Modellens koncept står dessutom för enkla och smarta lösningar som svarar upp mot kundens verkliga behov. Grundidén har varit att ta bort det som inte behövs samtidigt som man visar på nya produktegenskaper. Det innebär mer design, mer komfort, 100 % användbar teknik och till ett rimligt pris.

Hos Citroëns lokala återförsäljare Hedins Bil ställer den unge rallyföraren Philip Haag ut sin rallybil DS3 R3 under veckan. Philip Haag kommer att köra bilen som föråkare i rallysprintfinalen på lördag.

PRESSKONTAKT: Lena Rönnelius Ericson, informationschef.
Tel 08-474 53 07 - Mob 070-575 06 99 lena.ericson@citroen.com

• Semester

• sm-veckan 2014
  • citroën c4 cactus
  • citroën airbumps challenge
  • airbumps
  • ds3 r3
  • philip haag

CITROËN SVERIGE AB är importör och generalagent för märket Citroën. I Sverige finns ca 60 försäljningsställen och ett hundratal verkstäder, fördelade över hela landet. Vårt huvudkontor ligger i Spånga i Stockholms västra förorter, närmare bestämt i Lunda, i anslutning till Citroën Centers fullserviceanläggning. Citroëns skandinaviska huvudkontor finns i Köpenhamn.

CITROËN har ett nytt och brett modellprogram som inkluderar personbilar, ur C-serien och nya DS-serien, samt lätta lastbilar.

CITROËN grundades för 90 år sedan vid foten av Eiffeltornet i Frankrike. CITROËN har gjort sig känt som ett dynamiskt och kreativt märke. Under 2010 lanserades den nya DS-serien, som idag består av DS3, DS4 och DS5. Med sin stora erfarenhet av Créative Technologie erbjuder CITROËN ett brett modellprogram med bland annat två elbilar, ett stort utbud bilar med microhybrid-tekniken e-HDi och likaså en fullhybrid med benämningen Hybrid4. Detta tekniska försprång märks också på rallyområdet där CITROËN kan uppvisa åtta världsmästartitlar för konstruktörer. CITROËN har 10 000 kontaktpunkter för kunder, representation i över 90 länder och sålde under 2013 hela 1 266 000 bilar.