Flora & Founa - ny kollektion från Emelie Ek design

Det var efter en designtävling 2009 som Emelie Ek bestämde sig för att illustrera hus. Snart hade hon flera stora kunder: Emelie har inte minst gjort sig känd för sina gestaltningar av svenska städer som Uppsala och Stockholm.

Emelie Ek har en magister från Sveriges konstnärliga högskola Konstfack. Klassiska formgivare som Stig Lindberg och Josef Frank är två förebilder och under sin utbildning inom grafisk design i London blev den brittiska arkitekturen en stor inspirationskälla. "Ju fler detaljer husen har, desto lättare är de att teckna", menar Emelie.

Sin magister från Konstfack 2008 fick Emelie Ek snart uppdrag som illustratör. Hon har gjort sig känd för sina mönster Mitt Stockholm, Harlequin och samarbeten med bland andra Designtorget, Frösö handtryck och Papp Limited. Emelie Ek design formger även uppskattade barnmönster och unika hus mönster till bland annat turistbyråerna i Sverige. Illustrationerna finns på en rad produkter som brickor, textilier och anteckningsböcker. Emelie Ek design representeras genom Citronelles Agenturer

Hennes design finns representerad på en rad olika produkter som brickor och anteckningsböcker där även hennes barnmönster är populära motiv. Läs mer på emelieekdesign.se eller www.citronelles.com

• åry trays
  • handdukar