Pressmeddelande -

Houses of Visby, en del av kampanjen Rädda ringmuren! Visby världsarb syns i modernt designljus!

I ett unikt samarbete har byggnadsvården vid Gotland Museum mött Citronelles Agenturer med mönsterdesigner Emelie Ek. Hon är känd för sin detaljrika design och har lokal svensk tillverkning som signum. Samarbetet har nu resulterat i nya kvalitetsprodukter för den gotländska marknaden.

Två helt nya mönster har tagits fram och återfinns nu bl.a. på brickor, handdukar och benporslinsmuggar. Motiven är tagna från Visby och de gotländska bildstenarna.

”Houses of Visby” är ett mönster där temat är hämtat från Visbys innerstad med sin unika bebyggelse. Här har mönsterdesignern Emelie Ek skapat en serie produkter med motiv där hon plockat fram karaktäristiska detaljer. Här ser vi bl.a. Klintens små hus med Pippikaraktär samt de höga karaktäristiska medeltida trappstensgavlarna. Hus som känns igen är bl.a. den gamla Brandstationen, Strykjärnet, Burmeister och Gamla Apoteket.

Bildstensmönstret är ett samarbete med Citronelles agenturer och  designat av den gotländske formgivaren Magnus Häglund. Här har de redan grafiskt avancerade bildstensmotiven med sina virvelhjul, solsnurror och djur, fått ett modernt uttryck i nya djärva färger som rosa, blått och svart.

Serien Houses of Visby ingår i kampanjen Rädda Ringmuren där en del av försäljningsintäkterna går direkt till insamlingen.

Emelie Ek är en mönsterdesigner som inspireras av djur, natur och arkitektur. Med sitt unika sätt att fånga detaljer har hon bland annat skapat kollektionerna Uppsala, mitt Skåne, mitt Stockholm och Oslo. Hon har också skapat det Formex Formidable-nominerade och populära Harlequin. Läs mer på www.emelieekdesign.se

Magnus Häglund, född och boende i Visby, har jobbat med grafisk formgivning och illustration i snart tjugo år. Han har formgivit olika trycksaker och webbsidor, samt illustrationer till publikationer.
Magnus gav ut det Urhunden-nominerade seriealbumet "Vill någon väl" på Medusa förlag 1998 och jobbar för närvarande med serieprojektet "Lyft landet".

Välkommen att träffa Citronells Agentur och Gotlands Museum

Tisdagen den 28/5 kl 13.15 i Bildstenshallen, Fornsalen

Vi kommer då att presentera produkterna och samarbetet.

• gotland
  • houses of visby
  • bildstenar
  • visby