CityMark Analys kontorsmarknadsprognos, januari 2022

CityMark Analys släpper årets första kontorsmarknadsprognos

Skiftande förutsättningar för kontorsmarknaderna i Stockholm och Göteborg

Omsättningen på hyresmarknaden har återhämtat sig och vakansläget ser stabilare ut än tidigare. Den underliggande ekonomiska utvecklingen är stark med snabbt ökande sysselsättning i kontorsintensiva branscher. Samtidigt är osäkerheten fortfarande stor om hur kontorsnärvaron kommer att se ut på sikt och hur företagen kommer att anpassa sig till detta.

CityMarks analyschef, Tor Borg, identifierar skiftande förutsättningar för de två storstadsregionerna; "För Stockholmsmarknaden räknar vi med att efterfrågan, trots snabb yteffektivisering, mer än väl kan möta den ganska blygsamma nyproduktionen av kontorslokaler och att vakansgraderna därför långsamt kommer att sjunka och hyresnivåerna förbli stabila. I Göteborg bedöms däremot inte efterfrågan kunna absorbera den ökade mängden kontorsyta. Marknaden väntas bli tudelad med ett ganska starkt A-segment och ett svagare B-segment."

Vill du veta mer om rapporten, kontakta johan.andersson@citymark.se

Kategorier

Din Go-To Guy inom kommersiell hyresgästmarknad, för dig som vill ha koll på kontorsmarknaden

CityMark & CityMark Analys hjälper dig som vill hyra ut, hitta ny lokal eller analysera kontorsmarknaden - primärt i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Är du leverantör av varor eller tjänster hjälper vi dig att nå företag inför en nyetablering eller planerad flytt till ny lokal. Vi erbjuder motsvarande tjänster även i de övriga nordiska huvudstäderna.