dodie. Fotocredit: Kyle Jones.

Brittiska dodie - ett av 2019 års mest intressanta musiknamn: EP'n "Human" släppt och snart kommer hon till Sverige

Nu släpper brittiska dodie äntligen sin efterlängtade EP "Human" . Biljetterna till hennes europa- och englandsturné går som tåget och hennes spelning på Londons Roundhouse är utsåld. Även hennes konsert på Klubben i Stockholm 17/2 har lapp på luckan.

Pressbilder här (Fotocredit: Kyle Jones)

fantastic… lyrics that display a knack for detail and doubt way beyond her 23 years” - Sunday Times Culture

“she’s carved out a space in quietly devastating, guitar-backed indie”- Stylist

[one of the most] exciting projects of the new year” - Evening Standard

Idag, fredag den 18 januari, släpper brittiska dodie sin efterlängtade EP Human, digitalt, på CD och vinyl.

EP'n, som placerade sig som nr 3 på iTunes topplista över förhandsbeställda släpp, är kulmen på det som är dodies mest personliga och berörande material hittills, som t ex EP's titelspår Human (feat. Tom Walker) och If I'm Being Honest.

Beviset på dodies svindlande popularitet manifesteras i de miljontals streams hon har, den uppmärksamhet hon fått från media (t ex BBC Radio 1's profiler Annie Mac och Phil Taggart) och en maffig, nästan helt utsåld englands- och europaturné. Hon kröner det hela med en sedan länge utsåld spelning på legendariska Roundhouse i London den 24 mars. I Sverige har vi möjlighet att se henne den 17 februari. Även den konserten är slutsåld, redan i höstas tog biljetterna slut.

Lyssna till "Human" här [länk till Spotify]

23-åriga dodie från Epping är troligen den mest framgångsrika "do-it-yourself"-artisten på många år. Hon har byggt en trogen fanbase ända sedan hon började publicera musik på youtube som sextonåring. dodie har nu nära 570 miljoner streams på YouTube, Spotify och Apple Music, och har utsetts till en av 2019 års mest spännande artister av både Sunday Times, Evening Standard, Stylist och The Sun.

Human är uppföljare till hennes två tidigare EP's, Intertwined från 2016 och förra årets You. Båda dessa nådde topp 40 på engelska albumlistan, där You peakade som nr 6.

dodie ger sig ut på nästan helt slutsåld europaturné våren 2019, som kulminerar i en kväll på Londons Roundhouse. Biljetterna dit är slutsålda sedan länge. Dessutom är en ny turné till Nordamerika just utannonserad, dit hon åker i september-oktober. Tjugotvå datum varav ett på anrika Hollywood Palladium i Los Angeles.

dodie - European & UK tour 2019

För ytterligare information och fullständigt turnéschema, besök dodie.co

* slutsåld konsert

10 February - De Roma, Antwerp, Belgium