Donika Nimani. "Jättefina ord" (5 juni, Amuse)

NY SINGEL. Donika Nimani, 'Jättefina ord': "Jag inspireras av hjärtekross"

Hon vann Årets Nykomling på Manifestgalan och blev utsedd till en av “10 artister du inte får missa 2019” av GP. Norrköpingsbaserade Donika Nimani skapar känslosam pop på svenska - och är nu aktuell med ett råare och skörare sound än någonsin. Nya singeln “Jättefina ord” är den tredje delen från Donika Nimanis kommande EP - och låter som en regnig sommardröm. Den svävande kärleksballaden handlar om alla fina tankar om någon - tankar som man kanske aldrig säger högt.

Donika Nimanis nya singel “Jättefina ord” byggs upp av ett svävande och glittrigt sound.

“‘Jättefina ord’ handlar om att vara dålig på att berätta för någon hur man känner, att vara dålig på att uttrycka alla fina känslor och tankar man har om en person. Låten bygger mycket på mitt egna sätt att vara just nu, speciellt hur jag var i mitt tidigare förhållande. Jag håller inne allt och samlar ofta känslorna i mina anteckningar, låtar, eller i mitt egna huvud - för ingens bästa” säger Donika Nimani.

>>>  Lyssna på "Jättefina ord" <<<

Tillsammans med låtskrivaren Joel Gunnarsson och producenten Anton Engdahl, så har Donika lyckats skapa en glittrigt vacker och skör låt, som drivs av en romantisk känsla. Trots att produktionen bakom “Jättefina ord” är uppbyggd av få utvalda element, så är resultatet ett storartat och kraftfullt ljudlandskap - dränkt av känslor.

“Låten fungerar lite som en påmminnelse till alla lyssnare och till mig själv: våga känna, tänka, tycka mer och säg det högt, både de dåliga och bra känslorna. Våga känna in kärleken! Enligt mig så är det här nog den vackraste låten från min kommande EP, och även den första som inte handlar om ett breakup. Hoppas ni vill ge den massa kärlek och om den får er att känna något när ni lyssnar på den, känn det högt, säg det högt!”

Om Donika Nimani

Hon har en orubblig inre drivkraft som hon har fått från sin mormor, som flyttade från Kosovo till Norrköping på 60-talet, samt från sin mamma, som har kämpat för att få ihop livet som ensamstående förälder. Inspirerad av sitt förflutna, så omvandlar Donika Nimani sorg till konst.

“Jag inspireras av hjärtekross och gråter ut när jag skriver. Då får jag på något sätt en distans till min historia” säger Donika, och fortsätter: “Jag vill stå för att våga. Våga berätta, våga känna, och att våga vara ärlig mot sig själv om sina känslor.”

På uppmaning av sin gitarrlärare, så skrev Donika sin första låt redan som tioåring - och låtskrivandet var kärlek vid första ögonkastet. Efter några års experimenterande med både engelska och svenska texter, så insåg Donika under studierna på Kulturama att det var när hon skrev på svenska som texterna kändes äkta.

Sedan debut-EP:n 2017, så har Donika jobbat i studion och utvecklat sitt elektroniska pop-sound. Däremellan har hon spelat på festivaler såsom Peace & Love, Let’s Spend The Night Together och Location East. Med texter som genomsyras av ärlighet, så definierar Donika Nimani modern svensk pop i en tidsålder då vi alla söker efter något äkta. Nu följer Donika upp de senaste singlarna “Everyday” och “Smuts”, med nya singeln “Jättefina ord”.

Donika Nimani online: