alt-J, ny singel "U&ME"

NY MUSIK. alt-J släpper nytt album, "The Dream" 11 februari 2022. Första singeln “U&ME” ute nu

Mercury Prize-, Grammy- och Brit Award-belönade bandet alt-J meddelar nu att de släpper sitt fjärde album, “The Dream”, (Infectious Music/BMG) den 11 februari nästa år. Tillkännagivandet sker samtidigt som den nya singeln “U&Me” släpps. Singeln är producerad tillsammans med Charlie Andrew, som bandet jobbat med i flera år och är det första musikaliska livstecknet sedan det hyllade albumet RELAXER som kom 2017.

Tillsammans med singeln kommer också en musikvideo regisserad av Prosper Unger-Hamilton. Det är en stämningsfull video fylld av oskattbara minnen och som fångat bandet under ett par långa sommardagar.

TITTA/LYSSNA PÅ SINGELN "U&ME"

Förboka albumet "The Dream"

"U&Me" är utan tvekan alt-J:s hittills vackraste och ärligaste låt. Den är skriven under ändlösa soundchecks runt jorden. När bandet slutligen återvände till London och hörde inspelningen visste de att detta skulle komma att bli en av deras mest dynamiska produktioner någonsin.

Joe Newman berättar själv om processen: “It gathered momentum on it’s own, it was best to just get out of its way. We were just there.”

Gus Unger-Hamilton vidareutvecklar: “It’s about being at a festival with your best friends, having a good time, togetherness, and the feeling in life that nothing could be any better than it is right now”.

Utöver album och singel offentliggör bandet också första etappen av en omfattande nordamerikanska turné som tar dem till arenor i USA och Kanada under 2022. För fullständig turnéplan, se bandets hemsida.

alt-J är ett av millenniets mest framgångsrika brittiska band. Joe Newman, Gus Unger-Hamilton och Thom Green har släppt tre studioalbum som tillsammans har sålt i över två miljoner exemplar, deras låtar har streamat över två och en halv miljard. Den prisbelönta debuten “An Awesome Wave” (Mercury Prize, Ivor Novello Award) som kom 2012 följdes två år senare av Grammy- och Brit Award-nominerade “This Is All Yours”. 2017 kom RELAXER, och gick rakt in topp 10 på brittiska albumlistan strax innan bandet kickade igång en sommar fylld av stora spelningar och festivalgig runt om i världen. Även albumet RELAXER nominerades till Mercury Prize.

Instagram / Website / Twitter / Facebook / TikTok

HÄR i vår spellista på Spotify hittar du aktuell musik från oss.

Birgitta Haller | Clap Your Hands AB