Daði Freyr

NY SINGEL. Efter fjolårets succé - Daði Freyr representerar Island i ESC 2021 med bidraget "10 Years"

Daði Freyr och hans band Gagnamagnið skulle ha representerat Island i Eurovision Song Contest redan förra året. Bidraget "Think About Things" tillhörde förhandsfavoriterna och prognosen såg mycket god ut för islänningarna. På grund av Covid-19 så blev det dock inget ESC 2020, men det isländska bidraget blev ändå en hit världen över.

Daði Freyr kammade bland annat hem vinsten i "Sveriges 12:a" (det svenska ersättningsprogrammet för ESC 2020) och när internationella celebriteter som Russell Crowe, Jennifer Garner och Pink postade "Think About Things"-videon, med dess numera världsberömda dans, på sociala medier var den virala succén ett faktum. Låten har i dag strömmats över 70 miljoner gånger på Spotify, legat på topplistor i flera länder och spelats på radio otaliga gånger.

Nu får Daði Freyr en ny chans i ESC. I år tävlar han och Gagnamagnið med bidraget "10 Years", en låt som tar vid där "Think About Things" slutade. "10 Years" handlar om Daði och hans fru Árný , som även är medlem i bandet, och är en hyllning till deras tio år tillsammans. Förväntningarna är höga, inte minst med tanke på fjolårets succé.

Lyssna på "10 Years" här. <<<

Historien om Daði Freyr och Gagnamagnið började 2017 när de för första gången deltog i Islands svar på Melodifestivalen. De tog det hela med en klackspark, men deras "nörd-pop" gick hem i de isländska stugorna. Daði och bandet placerade sig på en andraplats i tävlingen och de drog en lättnadens suck när det inte blev vinst den gången. De var helt enkelt inte redo för ESC. Men när Daði och Gagnamagnið tre år senare tackade ja till att återigen ställa upp i den nationella musiktävlingen var inställningen den omvända - den här gången gick de in helhjärtat för att vinna. Och så blev det.

Daði Freyr är musiker, låtskrivare och producent. Gruppen Gagnamagnið består av hans fru, hans lillasyster samt några av Dadis vänner. Flera i bandet spelar egentligen inte något instrument, men Daði tyckte ändå att de var de perfekta bandmedlemmarna. Istället hittade de på egna fantasifulla instrument. Ur Gagnamagnið föddes även ett dataspel - ett enkelt retrospel med 80-tals känsla - där bandmedlemmarna är spelets huvudkaraktärer. Detta sammantaget har gett Daði och bandets deras unika stil.

Nyligen producerades en dokumentär i två delar om Daði Freyr och Gagnamagnið otroliga framgångsaga. Se del 1 här och del 2 här.

I maj 2021 är det alltså dags för Daði Freyr att äntligen representera Island i Eurovision Song Contest i Rotterdam. Och återigen har han med sig Gagnamagnið på scen.

Se "10 Years" live här. <<<

Följ Daði Freyr online: