NY SINGEL. Emma Nilsdotter släpper "I'm Not Your Girl" tillsammans med Frida Öhrn

Med en stämma av guld har Emma Nilsdotter en lång karriär bakom sig - som låtskrivare åt Kylie Minogue, som körsångerska bakom Britney Spears, som medlem i den världsberömda acapella-gruppen The Real Group och som sångerska i livebandet i TV4:s långkörare Let's Dance. Hösten 2023 belönades Emma med STIM-stipendiet för sin musik, musik som hon skriver med hjärtat.

”I’m Not Your Girl” är Emma Nilsdotters nya singel, en duett med Frida Öhrn.

”Det här är en låt som handlar om att lyfta och stärka kvinnor. Vi besitter sån kraft och låten är en påminnelse om att lyfta det och att inte låta sig förminskas, att vara stolt och glad. Det är faktiskt en jätteglad låt!

Jag skrev den efter att en okänd man kom fram till mig på ett folktomt kafé och lite fräckt frågade ”Får man sitta bredvid tjejen?” Jag började fundera på varför jag då blev så provocerad och samtidigt full i skratt. Varför ville jag inte bli tilltalad som ’tjej’? Jag kom fram till att jag är en mamma, en dotter, en syster men jag är inte någons tjej.”

Emma Nilsdotter växte upp i den lilla orten Vilhelmina i Norrlands inland, omgiven av berg och vild natur.

Hon kombinerar sin själfulla sång med starka melodier och skriver låtar som betyder något, som berättar historier vi alla kan känna igen oss i.

År 2001 släppte hon sin första soloplatta, ”Från Mig Till Dig” på Universal Music. Den andades bossanova i bästa retrostil á la Lill Lindfors. Samtidigt jobbade hon med dansmusik och släppte otaliga deep house-låtar utomlands, varav en låt hamnade på Kylie Minogues 10:e studioplatta år 2008. Låten ”The One” såldes i mer än 400.000 kopior i Storbritannien det första året.

Samma år blev hon medlem i den världsrenommerade acapella-gruppen The Real Group.

Under tretton år gjorde hon tillsammans med dem ett 100-tal konserter per år och turnerade världen över till utsålda konserthus.

”Det allra bästa med mina år i The Real Group var alla nya platser jag fick uppleva och alla människor jag fick lära känna. Jag har definitivt blivit mer ödmjuk och en bättre människa av att träffa folk ifrån olika kulturer och att få kliva in i deras värld, om än så bara för ett kort ögonblick”.

År 2020 bestämde sig Emma för att lämna gruppen för att satsa på en solokarriär. ”Jag känner ett behov av att få berätta min egen historia, utan inblandning ifrån annat håll. Ingen annan bestämmer hur jag ska vara, låta eller vad jag ska berätta. Nu är jag redo att bara vara jag. Det är dags helt enkelt.”

FACEBOOK | INSTAGRAM | SPOTIFY

Birgitta Haller | Clap Your Hands AB