Singelomslag "The Passage" - Långbacka/Bådagård

NY SINGEL. Långbacka/Bådagård bjuder på röstsynthar och distad marimba i "The Passage"

Idag släpper Långbacka/Bådagård ett andra smakprov från det kommande albumet "Growing Up Growing Down" (5 april). För ett par veckor sedan fick vi singeln "Sweet Ambrosia". Nya THE PASSAGE svävar fritt i en puttrande, vibrerande rymd fylld av jazz, pop och världsmusik. Initialt går tankarna till artister som Bon Iver, då skruvade röstssynthar, distad marimba och grooviga trummor signerade ikonen André Ferrari öppnar låten. Maja Långbackas och Matilda Bådagårds melodispråk och berättande text påminner kanske snarare om Paul Simons eller Joni Mitchells folkliga singer/songwriterstil. The Passage handlar om övergången mellan barndomen och vuxenvärlden och de passager varje människa måste möta på egen hand.

LYSSNA HÄR

- Låten är egentligen skriven till våra barn, som vi nu ser växa upp och leta efter sina vägar i livet. Men också utifrån att stå på andra sidan och blicka tillbaka på sina egna passager, vilka vägskäl man stått inför och hur man tog sig förbi sina egna hinder, säger Maja och Matilda.

Albumet “Growing Up Growing Down” släpps den 5 april. Sin vana trogen spretar det fortfarande lika lekfullt ljuvligt när det kommer till musiken. Duon har skapat sig en egen genre någonstans i brytpunkten mellan pop, jazz, världsmusik, traditionell folkmusik och filmmusik och de har förfinat soundet för varje ny produktion. Två spelningar, Uppsala 10 april och Stockholm 11 april flankerar släppet. Därefter väntar en riksomfattande turné.

OM LÅNGBACKA/BÅDAGÅRD

Efter framgångarna med senaste plattan ”Every Little whisper turns into a roar” och ett idogt turnerande, både på hemmaplan och utomlands, har Långbacka/Bådagård jobbat flitigt med musik till film och scenkonst ett par år. De har skapat två filmsoundtrack, bland annat till filmen Glaciär av Camilla Läckberg med Lena Endre och Alexander Karim i huvudrollerna. Under hösten 2023 spelades Original Gods - fåglarnas skolgård på Teater 3 i Stockholm, en dansföreställning, där Långbacka/Bådagård skapat musiken.