Omslag "Precis När Vi". Foto & artwork: Emma Löf

NY SINGEL. Schmidt & Gissberg släpper 80-talsinspirerade "Precis När Vi" från kommande EP:n "Decennier"

Schmidt & Gissberg (Mange Schmidt och Joakim Gissberg) är aktuella med singeln "Precis När Vi". Låten är det första släppet av fem alster som kommer att samlas på kommande EP:n "Decennier". Som titeln skvallrar om så är varje låt inspirerad av ett särskilt årtionde. Schmidt & Gissberg beskriver konceptet som en nostalgisk kärleksförklaring till all inspiration de fått från musik, konst och mode som tidigare generationer har skapat. Först ut är singeln "Precis När Vi" där temat är 80-tal.

- Låten handlar, för mig, om en ovetande och tvivlande kärlekshistoria. En känsla som tär extremt mycket på hjärta och själ då ena parten vänder håll så fort saker och ting börjar bli ”för stora” och går från ett ting till verklighet. En vilja som besvaras, men som lika snabbt tas ifrån en, och olycklig kärlek blir det enda tydliga som återstår. Mange hade redan jobbat fram ett beat tillsammans med producenten Philip Holmgren som lät väldigt 80-tal i synthar och trummor, innan jag första gången kom till en session och fick höra första utkastet, säger Joakim Gissberg.

Mange Schmidt fyller i:

- Jag och Ill Lil Phil lyssnade på massor med musik från 80-talet innan vi började med denna låt. Stråkarrangemang från Quincy Jones, ljud och melodier från Kraftwerk, olika soundtracks som t ex "Flykten från New York" av John Carpenter och låtar av Giorgio Moroder. Vi ville bli inspirerade av allt som faktiskt var riktigt bra på 80-talet, men samtidigt låta nytt och fräscht, inte göra en karbonkopia. Detsamma gäller det visuella, som omslag och videor. Vi vill lyfta fram det snygga, coola och bra från 80-talet, inte göra parodi med hockeyfrilla och lössnus.

Artisten och låtskrivaren Mange Schmidt fick sitt genombrott i början av 00-talet med sina svenskspråkiga versioner av internationella hiphopklassiker. Några år senare gjorde han stor succé med egna låtar som "Glassigt" och "Giftig" (den sistnämnda tillsammans med Petter). Sedan dess har Mange släppt flertalet singlar och EP:s. Även Joakim Gissberg blev först känd för sina tolkningar av andra artister. Han slog sedan igenom stort med egenkomponerade låtar som "Aldrig Nöjd" och "Dom Säger". Nu har Mange och Joakim alltså slagit sina musikaliska påsar ihop och bildat Schmidt & Gissberg.

- Samarbetet med Jocke är fantastiskt. Vi klickade verkligen i studion, vi tänkte och kände på samma sätt. Att hitta den synergin är inte en självklarhet och något man ska ta vara på så det var nästan ett måste att fortsätta skapa tillsammans. Att arbeta utifrån ramen: ett specifikt decennium, är otroligt kul och en perfekt ”frihet under ansvar” för oss, säger Mange.

Följ Mange Schmidt på:

Facebook I Instagram I Spotify