NY SINGEL. Sveriges nya metaldrottning Endigo aktuell med "Living as a Ghost"

NY SINGEL. Sveriges nya metaldrottning Endigo aktuell med "Living as a Ghost"

I våras blev Tokyo-baserade artisten Endigo ett bekant ansikte för den svenska tv-publiken genom sin medverkan i SVT-programmet ”Drag Race Sverige”. Även om det var en annan medsyster som kammade hem segerpokalen, var deltagandet en vinst för Endigo personligen. Efter ett bejublat framträdande på Stockholm Pride i somras - där den growlande dragdrottningen fullkomligt golvade åskådarna - bestämde sig Endigo för att plocka upp musikkarriären på hemmaplan igen. I höst går flyttlasset tillbaka till Stockholm.

I dag släpper Endigo nya singeln ”Living as a Ghost”. Med sitt unika uttryck och färgstarka personlighet utmanar hen normer inom den annars så mansdominerade rockvärlden. Låtens ord väger lika tungt som ljudbilden.

- Den här låten är lite av ett manifest, en oerhört personlig text som reflekterar min resa genom livet, vart jag kommer ifrån och vart jag är på väg. Den kom både från en plats av sårbarhet och smärta, men också hopp och eufori på samma gång, säger Endigo.

Hen är dock ingen nybörjare i musikbranschen. Under åren har Endigo frontat flera metalband och bland annat gjort succé med låten "Vrede" som specialskrevs till tv-spelet "Tekken 7". Hen har även haft stora framgångar i andra genrer och har samarbetat med flera japanska artister. Endigo ligger dessutom bakom den virala succén "Huggy Wuggy", som blev det inofficiella soundtracket till det populära spelet Poppy Playtime.

Nu satsar Endigo helhjärtat på rock-metal-scenen igen, denna gång som soloartist. "Living as a Ghost" är det första släppet av flera singlar som kommer att ges ut det kommande året.

- Det känns så otroligt stort och otroligt roligt att få komma tillbaka till mina rötter inom metal! Folk som följt mig sedan innan Drag Race minns mig från de många metalband jag varit aktiv inom i Sverige under de senaste tio åren, och det här känns som en riktig return to form - något jag saknat mer än vad jag kanske vågat erkänna för mig själv! Metal har varit den starkaste drivkraften och den konstanta passionen, även när jag varit bandlös nu i ett par år. Det är den röda tråden som binder ihop alla mina spretiga intressen och det är där min själ finns. Att nu äntligen få göra en sån här comeback/debut/nystart med min musik känns så jävla fint och så rätt. Det är det här jag lever för.

Följ Endigo:

Instagram I Facebook I YouTube I Spotify