Looptok släpper albumet "World On Fire". Foto: Mattias Edwall.

NYTT ALBUM. Looptok släpper albumet "World On Fire" 7 april: "EDM i tretakt"

Looptok (Samuel Långbacka) är multimusikern och producenten som gjort sig känd dels genom sin bakgrund i Hedningarna, och även genom musiken till flera av Cirkus Cirkörs största publiksuccéer (Knitting Peace, Limits, Borders m fl).

Med sin bakgrund inom folkmusiken har Looptok svänget och det råa akustiska soundet med sig i allt han skapar, vare sig det är för scenkonst, som solo-loopartist, för film eller dansgolv.

>>> LYSSNA PÅ ALBUMET <<<

Det nya albumet "World On Fire" började gro när Looptok var på Cirkus-konsertturné i Norge hösten 2019.
"Jag gav mig själv i uppgift att skriva/producera/skissa en låt om dagen under 2 veckor för att min kreativa propp skulle lossna. Och det gjorde den verkligen! Resultatet blev en fantastiskt kreativ turné med nya låtar varje dag och videoinspelningar till låtarna med hela crewet, och som sen blev fröet och grunden till många av låtarna på "World Of Fire",
säger Looptok.

Looptok tycker själv att han öppnat upp ännu mer i sitt skapande och är mer fri i sina kreativa processer. Han vågar prova och blanda mer och ta produktionen dit den själv vill. Låtarna på "World Of Fire" följer sin egen rytm och är inte anpassade i syfte att användas en föreställning eller ett cirkusnummer. Många av dem reflekterar också över det trängda världsläget vi befinner oss i. Looptok sätter gärna scenljuset på framförallt miljö och hållbarhet. "Världen brinner!", konstaterar han kort och gott.

Under 2020 har flera av albumlåtarna släppts som singlar, "The Chase" som är ett samarbete med duon Långbacka/Bådagård, "Sun" och "December". Till "Sun" kom häromdagen en video, regisserad av Looptok och Johan Bååth, fylld av cirkuskonster, knivkastning och sommarkänsla. Se den här. Även "The Chase" har fått en video, en ödesmättad visuell mardröm med Johan Marenius Nordahl ("Jägarna") i huvudrollen.

Looptok sammanfattar: "Det är lite mer 'klubbigt' än tidigare, nån slags blandning mellan EDM, Avicii, Coldplay, Phillip Glass, 90-tal och filmmusik." Looptok kallar det, med glimten i ögat, EDM i tretakt.

INSTAGRAM | FACEBOOK | YOUTUBEHEMSIDA

Aktuell musik från Clap Your Hands hittar du i vår spellista på Spotify. Lyssna här!

Birgitta Haller | Clap Your Hands AB