SKIVA. ​Larz-Kristerz i spännande samarbeten på nya albumet ”Lättare sagt än gjort”

Idag släpper Larz-Kristerz nya albumet ”Lättare sagt än gjort” - där Thore Skogman, Plura Jonsson, Kalle Moraeus, Dan Hylander, Svenne Rubins, Peter Kvint, Sulo Karlsson och Dan Andersson har bidragit till skivan på olika sätt!

Lyssna HÄR

Bandets genuina sound, nostalgiska scenkläder, tusentalet spelningar och kritikerhyllade album har cementerat deras position som ett av Sveriges allra största dansband. Fast egentligen räcker inte dansband som varudeklaration för att förklara Larz-Kristerz. Bandet skiljer sig från andra band i genren, som ofta fastnat i dansbandsmallar och följer samma uppkörda hjulspår.

-Många vågar inte riktigt sticka ut hakan och göra på sitt eget sätt,” säger sångaren Peter Larsson, ”Larz-Kristerz har alltid försökt åka vid sidan av hjulspåren och köra upp en egen väg, både musikaliskt och sceniskt. Varje skiva är en utveckling framåt, och lite av ett experiment. Vad händer om vi jobbar med den här producenten? Vad händer om vi drar mer åt den här musikstilen? Det kan naturligtvis vara riskabelt, man kan köra fast eller halka av vägen helt. Men man kan också hamna på nya spännande platser.”

Nya skivan har producerats av Chris Antblad som jobbat med flera av Larz-Kristerz tidigare album och är en av upphovsmännen bakom dunderhiten ”Carina”. Albumet är inspelat i Strawberry Studio, mitt emellan Vänern och Vättern.

”Kanske är 'Lättare sagt än gjort' den mest avskalade och därmed också den musikaliskt mest ärliga och intima plattan vi har gjort. Den är varsamt producerad av Chris utan pukor och trumpeter och stora gester, men inbjudande och varmt”, berättar Peter Larsson.

Anmärkningsvärt är att Plura Jonsson dyker upp i en duett med Peter Larsson i Svenne Rubins geniala låt ”Man tänker på henne igen”, som även släppts på en dubbelsingel tillsammans med ”Min sista dans”, skriven av Peter Kvint, Eric Palmqwist och Peter Morén (Peter Bjorn & John). På den låten hörs också Kalle Moraeus lira loss på fiol. Här finns även Dan Anderssons klassiker ”Jag väntar vid min mila”, som släpps lagom till 100-årsjubileet av den store diktarens död. Dessutom en tidigare okänd och aldrig inspelad låt av Thore Skogman (”Sju blommor av mig”)! Bland övriga låtskrivare märks Dan Hylander, Sulo Karlsson och förstås bandet själva.

I år är det 11 år sedan Larz-Kristerz, Älvdalens största export sedan Hagström tillverkade gitarrer, vann svenska folkets hjärtan och även den första upplagan av SVTs Dansbandskampen. Bandet bildades våren 2001 som en kärleksfull hyllning till alla dansband under 70-talet och från att i början mestadels ha spelat på privata kalas och bystugefester blev det snart dansbanor, dansrestauranger och ishallar. Under åren har deras album sålt platina och de har kammat hem flera Guldklavar och en Grammis och de har varit nominerade till en Grammis fem gånger.

Då Larz-Kristerz precis om alla andra artister och band har tvingats ställa in sina spelningar så firar de kvällens släpp med ännu en av sina otroligt populära livestreamade konserter. HÄR hittar du mer info.

PR-kollektivet Södermalm har blivit Clap Your Hands AB - en artistagentur som erbjuder strategisk och kreativ PR/kommunikation, varumärkesbyggande, projektledning och rådgivning inom främst musik, nöje, kultur & livsstil.