Luiza Formenius.

Svenskfödda Luiza Formenius från Dubai skapar modern pop av klassiker

Klassiskt skolade sopranen Luiza Formenius släppte nyligen sin senaste singel “Dream A Little Dream” (31 januari 2020, Universal Music). Den hundra år gamla klassikern är briljant uppdaterad och skimrar av popmagi. Just nu är Luiza hemma i  Stockholm för att spela in videon till singeln, tillsammans med prisade svenska videoproducenten Nikeisha Andersson.

"Dream A Little Dream" är en tidlös klassiker som komponerades för nästan 100 år sedan. Sedan dess har den tolkats över 60 gånger, till exempel gjorde The Mamas & The Papas en version som blev en hit 1968.

Nu träder Luiza Formenius in i rampljuset. Hon är i grunden klassiskt skolad sopran, född i Stockholm och uppvuxen i Dubai, där hon är en av de mest originella artisterna i regionen.

Luiza har förvandlat 'Dream A Little Dream' till en modern cross-over-klassiker.

Den drömska melodiska känslan är fortfarande i högsta grad närvarande, tack vare Luizas vackra sopransång som svävar genom musiken. Här finns också en studsande, nästan tropisk basgång och en smart popproduktion som förhöjer Luizas tolkning.

LYSSNA PÅ DREAM A LITTLE DREAM HÄR

Luizas styrka ligger i att sudda ut gränserna mellan pop, opera och klassisk musik. Hennes tidigare singelsläpp, "Rebel Bird" är en fantastisk uppdatering av Carmens "Bizet", och tog en stor operaklassiker in i dagens moderna musikrum.

Luiza Formenius tog sin examen på Trinity Guildhall i London och har sjungit på scener över hela världen - Sydafrika, Sverige och Indien samt medverkat i flera högprofilerade föreställningar i samarbete med nätverket Diva Dubai.

Luiza skapar modern popmusik när hon tolkar klassiska stycken.

Sociala medier
FacebookInstagramTwitterYouTubeWebbplatsSpotify

:
Birgitta Haller, Clap Your Hands AB | birgitta@clapyourhands.net | +46 739 847786

PR-kollektivet Södermalm har blivit Clap Your Hands AB - en artistagentur som erbjuder strategisk och kreativ PR/kommunikation, varumärkesbyggande, projektledning och rådgivning inom främst musik, nöje, kultur & livsstil.

Birgitta Haller | Clap Your Hands AB