Vad är akryl & plexiglas? Akryl i skyltar och inredning från Clarex

Du har säkert i något sammanhang hört eller läst om materialet akryl och/eller plexiglas.

Plexiglas är ursprungligen ett varumärke som år 1928 utvecklades av flera kemister som Otto Röhm, William Chalmers och Walter Bauer. Under namnet plexiglas togs det år 1933 in på marknaden av företaget Röhm och Haas. I grund och botten är det en typ av plast som har den kemiska beteckningen poly metyl methakrylat och är det samma som akrylplast.

Akryl är ett material som inom olika branscher användas för att ge produkter olika önskade egenskaper. Den akryl som vi inom skyltbranchen använder oss av är i form av plana, oftast transparenta skivor. Med sin glasaktiga karaktär och sina tåliga egenskaper är akryl ett mycket användbart alternativ till glas som ger ett exklusivt och bearbetat intryck.

Skivor i akryl kan utöver transparent utförande bearbetas och färgas in i olika kulörer. Den transparenta egenskapen kan vidare förändras till att bli helt homogen och helt genomfärgad, ej ljusgenomsläpplig och opak.

Varianter där plasten är translucent dvs halvgenomskinlig och opal dvs ljusgenomsläpplig är mycket vanligt förekommande för fronter och utskurna bokstäver/logotyper i exempelvis ljusskyltar och används för att genomlysa akrylpartier och dito bokstäver/logotyper på inifrånbelysta skyltar.

Opalvit akryl är i skyltbranchen utöver transparent akryl den akrylplast som används mest frekvent. Detta för sin ljusgenomsläppliga egenskap som även bryter och diffuserar ljuskällan, ofta från moduler och punktbelysning med LED vilket möjliggör en jämn ljusfördelning över hela ytan på fronten och/eller bokstäverna/logotypen.

Utöver möjligheter kring infärgning är akryl lättbearbetad och kan poleras, blästras, målas, limmas, borras och sågas samt exempelvis värmas upp och formas till nästan vad man vill. Akryl kapas och bearbetas från skivor som är upp till 3000 X 2000 mm med en djup på generellt på 3 mm till 10 mm, men kan även tas fram i upp till djup på i häradet 50-70 mm.

Utöver nämnda egenskaper och möjligheter kring bearbetning har akrylplast goda väder- och åldersbeständiga egenskaper vilket gör det till ett förträfflig material och val för exteriöra skyltar.

Det finns naturligtvis många andra olika plaster med andra egenskaper som används på diverse olika applikationer, men det får bli ett annat tema i ett annat blogginlägg.

Värt att nämna är att akryl i kombination med printad, utskuren, infärgad eller translucent vinyl ger näst intill oändliga möjligheter för dig och ditt företag att presentera er för omvärlden. Vare sig det handlar om en digital logotyp som skall omvandlas till fysisk form eller det exempel bildkartan på följande länk visar. Här har vi använt 10 mm transparent akryl till vår kund Artipelag. Skivorna är distansmonterade mot glaspartier och akrylen är delvis laminerad med transparent vinyl och delvis målad på ett effektfullt sätt.

• akryl i inredning
  • ljuslådor