Clarion Hotel Amaranten satsar på rent vatten för alla i samarbete med WaterAid

785 miljoner människor saknar tillgång till rent vatten. På Clarion Hotel Amaranten på Kungsholmen har man ingått ett samarbete med organisationen WaterAid och satt som årsmål för 2020 samla in tillräckligt för att bygga en brunn.

Sedan den 17 januari i år erbjuder hotellets restaurang alla sällskap att betala två kronor för kranvattnet de druckit under sin lunch, brunch eller middag. Det är en liten slant, men om varje gäst väljer att skänka dessa två kronor kommer restaurangen på ett år att kunna samla in tillräckligt till WaterAid för att bygga en brunn.

Förutom att uppmana restaurangens gäster att skänka två kronor för kranvatten så kommer hotellet under året skapa flera olika aktiviteter i syfte att samla in pengar till ändamålet. De kommer bland annat att engagera sig i WaterAids kampanj “March for Water” under mars, där människor i Sverige går för rent vatten. Kampanjen uppmärksammar att miljoner kvinnor varje dag går i timmar efter vatten, vilket försämrar deras möjligheter att få arbete och utbildning. Hotellet erbjuder därför löpning/promenad och frukost för endast 95 kronor varje fredag morgon i mars. Hela summan går direkt till insamlingen för att fler människor ska få rent vatten.

– Statistiken över vatten- och sanitetssituationen i världen är skrämmande, framförallt då vatten är så självklart för oss här hemma i Sverige. Därför känns samarbetet med WaterAid helt rätt, och vi som hotell kan beröra vatten i så många frågor och på olika sätt. Vi ser fram emot att i januari 2021 kunna bidra till att WaterAid kan bygga brunnar där behovet är som störst, säger Josefine Qviberg, HR & Passion Manager, Clarion Hotel Amaranten.

För mer information om WaterAid;
Solveig Berntsen, Partneransvarig Företag WaterAid, Solveig.A.Berntsen@wateraid.se

För mer information om hotellets hållbarhetsarbete;
Josefine Qviberg, HR/Passion Manager, Clarion Hotel Amaranten Josefine.qviberg@choice.se

• samhällsansvar