Clarion Hotel Arlanda Airport - Första hotellet att bli 100 % palmoljefritt

Clarion Hotel Arlanda Airport var det första hotellet i Sverige att bli helt palmoljefritt på matsidan och från och med 1 maj nobbar nu alla 23 hotell i Clarion Hotel palmoljan i alla livsmedel.

- Som en av Skandinaviens största mötes- och konferensanläggningar känns det viktigt för oss att föregå med gott exempel och tillsammans med våra gäster bidra, genom att erbjuda dem ett palmoljefritt alternativ. Naturligtvis är det också mycket glädjande att våra kollegor inom Clarion Hotel också bestämt sig för att stå bakom initiativet – tillsammans med våra systerhotell och utvalda leverantörer kan vi faktiskt göra skillnad för djur- och växtliv och inte minst förhindra att människor fördrivs från sina hem till förmån för palmoljeplantager, säger Henrik Berghult, VD på Clarion Hotel Arlanda Airport.

Sedan Clarion Hotel Arlanda Airport öppnade i november 2012 har man arbetat målmedvetet och fokuserat för att utesluta palmolja vilket blev ett detektivarbete då palmolja göms i livsmedlens innehållsförteckningar, under benämningen vegetabiliska fetter. En lång och givande resa som har inneburit mycket nytänkande, kreativa idéer och många samtal med leverantörer och producenter. I mars 2013 kunde hotellet stolt gå ut med att palmoljan var utesluten i alla livsmedel.

Det mödosamma arbete som alla hotellen nu i Clarion Hotel har gjort har resulterat i en uppbyggd kunskap både hos Clarion Hotel och hos leverantörerna. En kunskap som Clarion Hotel nu vill dela med sig av till andra.

- Beslutet att ta bort palmolja från våra restauranger, från vår försäljning samt från våra minibarer har definitivt varit värt all det arbete som mitt team har lagt ned. Vi har påverkat en hel kommun, hotellkedja och leverantörer att följa vårt exempel. Vi tillsammans sätter press på att producera mer hållbara produkter vilket är det långsiktiga målet inom Clarion Hotel, säger Christian Kirchner, Food & Beverage Manager på Clarion Hotel Arlanda Airport

Detta initiativ inspirerade inte bara systerhotellen inom Clarion Hotel utan även nätverket Hållbar Destination där Clarion Hotel Arlanda Airport och andra hotell- och konferensanläggningar i Sigtuna kommun ingår. Tillsammans startades "Palmoljejakten"

Clarion Hotel Arlanda Airport och övriga hotell inom Clarion Hotel kommer att gå ut på företag och informera kunder om arbetet med palmoljan. Det kommer också att hållas en pressträff på Clarion Hotel Stockholm idag den 6 maj kl 14.00. Efter pressträffen kommer restaurang Minami på Clarion Stockholm hålla en workshop för andra asiatiska restauranger då Minami är en föregångare i branschen genom att laga asiatiskt utan palmolja.

För mer information vänligen kontakta:

Henrik Berghult, General Manager / VD Clarion Hotel Arlanda Airport,
070-621 81 90, henrik.berghult@choice.se
Christian Kirchner, Food & Beverage Manager Clarion Hotel Arlanda Airport, 070-391 10 60, christian.kirchner@choice.se.

Besök hemsida, Clarion Hotel Arlanda Airport

Bildtext: Magnus Jansson, Executive Chef, Henrik Berghult, VD och Christian Kirchner, Food & Beverage Manager på Clarion Hotel Arlanda Airport.

• Gastronomi

• arlanda airport
  • hållbar destination
  • palmoljefritt
  • clarion hotel arlanda airport
  • clarion hotel
  • miljö
  • destination sigtuna

Clarion Hotel Arlanda Airport, Skandinaviens närmaste mötesplats. Ett levande förstklassigt hotell, i hjärtat av Arlanda flygplats för möte, konferens, event, kongress och upplevelser. Med en himmelsk utsikt. En plats där hela världen möts i en internationell miljö av konst, musik och design.

Hotellet rymmer 414 hotellrum, 44 möteslokaler, gym, relax och utomhuspool samt restaurang Kitchen & Table by Marcus Samuelsson, som kombinerar Manhattans smaker med svenska råvaror.

Med ett unikt läge vid kommunikationernas mest centrala punkt i Sverige. Mitt på Arlanda och Sky City, med Arlanda Express, SJ, Flygbussarna samt pendeltåg från både Stockholm och Uppsala rakt in i Arlanda och Sky City så behöver ingen spilla tid i onödan.

.........................................................................

Clarion Hotel är levande mötesplatser, centralt belägna konferens-, event, och affärshotell, drivna av passion. Fem år i rad har Clarion Hotel blivit utsedd till Sveriges bästa hotellkedja genom Grand Travel Award, ett pris som röstas fram av 1200 resesäljare. Clarion Hotel tillhör hotellkoncernen Nordic Choice Hotels. Mer mer information om Clarion Hotel, www.clarion.nu.

Sofia Wulff

Presskontakt Head of Marketing & Communication, Clarion Hotel +4520711410