Clarion Hotel Stockholm bjöd in grannskapet till lunch i grönskande trädgård

På 5 långbord mitt i hotellets urbana odlingsprojekt Söders Trädgård, dukades det upp en 3-rätters middag baserad på färska råvaror från den egna trädgården. Från sojabönor och quinoa till färska bär och grönkål hade Köksmästare Johannes Stålhammar kärleksfullt komponerat en meny som sammanfattar hotellets första år som urbana odlare. Till maten bjöds det dryck från lokala leverantörer som Stocksunds ciderStockholms bränneri och Goodloopz tillvaratagna kaffe. Lunchen gästades av lokala mat och dryckesprofiler, stjärnkocken Marcus Samuelsson, hotellets ledning, hotellets samarbetspartners inom miljö samt lyckliga vinnare av utlottade platser.
Det var fantastiskt att höra hur samtalen kring borden kretsade kring råvaror, miljö och gemenskap och att dessa samtal troligtvis även kommer att leda till ett par nya lokala samarbetsprojekt. Vi är otroligt stolta över att vara en del av denna kreativa stadsdel och vill gärna driva fler samarbeten då vi har så mycket att vinna på att hjälpa varandra, säger Frida Berglund, Event Manager på Clarion Hotel Stockholm.

Söders Trädgård är ett odlingsprojekt på hotellets plan 3 som underhålls av hotellets egna passionerade personal. Här odlas tomater, rotfrukter, örter, bär, majs, quinoa och andra mindre experiment. Trädgården finns på hotellets plan 3 och ytan upplåts gratis som konferensyta till företag eller organisationer med en uttalad miljöagenda. Under 2020 finns planer på att utöka odlingsytan för att på större skala kunna bistå med egna frukter och grönsaker till hotellet och dess grannar.

För mer info angående Söders Trädgård, kontakta:

Frida Berglund

Event Manager