Clarion Hotel Stockholm släcker för klimatet

Lördag 31.mars släcker världen för femte året i rad. Det gör Clarion Hotel Stockholm också. Inför Earth Hour 2012 kommer även filmen HOME visas i Living Room och i hotellets entré.

Filmen tar upp hållbarhetsfrågan ur många olika perspektiv och sveper över ett femtiotal platser på jorden, från Sibirien till Las Vegas. Den handlar om hur vi människor rubbat balansen på jorden under vår korta tid här, men den ger också hopp och visar tydligt på att det finns fantastiska lösningar som väntar på att användas.

- Earth Hour symboliserar vikten av att arbeta med miljö- och klimatfrågor. För oss är det självklart att Clarion Hotel Stockholm er med, för vi arbetar med dessa frågor 365 dagar om året. Nordic Choice gröna satsning har redan gett goda resultat. Våra hotell har minskat elförbrukningen med hela 10% de senaste fyra åren. Under samma period har restavfallet på hotellen reducerats med 43%. Därför är det helt naturligt för oss att delta, säger Marcus Majewski, hotelldirektör för Clarion Hotel Stockholm.

Tillsammans med de andra Nordic Choice-hotellen i Norge och Sverige är Clarion Hotel Stockholm miljöcertifierat enligt ISO14001-standarden. Standarden ställer krav på att reducera förbrukningen av energi, vatten och kemikalier.

- Transport- och resesektorn står för 20% av världens totala klimatgasutsläpp. Vårt Nordic Choice-hotell vill bidra till en bättre utveckling och det arbetet pågår året runt. När vi släcker ljuset på lördag är det inte för att spara ström, utan för att inspirera oss själva och Stockholm till att göra ännu mer för klimatet, säger Gustav Stenbeck, Miljöchef för Nordic Choice Hotels.

Earth Hour har blivit världens största klimatkampanj, med mer än 1,8 miljarder engagerade människor som deltar. Från att vara en stad 2007, deltog alla världens kontinenter och hela 5251 städer 2011. Varannan svensk och 70% av Sveriges kommuner var med under förra året.

Nordic Choice norska styrelsemedlem, Gunhild Stordalen, är också aktivt engagerad i Earth Hour. Tillsammans med Al Gorde utmanar hon Norge att släcka ljuset. Filmen blev inspelad under Gunhild och Petter Stordalens resa till Antarktis i förbindelse med Al Gores ”The Climate Reality Project”

Clarion Hotel Stockholm är ett internationellt fullservicehotell - men med en twist. Ett hotell med starka personligheter - ett hotell som vågar vara annorlunda. Clarion Hotel Stockholm kännetecknas av intressanta miljöer, konst, musik och design. Vi finns till för nyfikna resenärer som vill bli utmanade och inspirerade.

Clarion Hotels har 20 förstaklasshotell i Norden och omsätter 1,7 miljarder SEK. Clarion ingår i Nordic Choice Hotels som har en total omsättning på ca 8 miljarder SEK fördelat på 169 hotell i Norden. Samtliga 169 Nordic Choice hotell är miljöcertifierat efter ISO 14001.

Nordic Choice Hotels är Nordens största hotellkoncern med över 171 hotell och 9800 anställda i Skandinvaien och Baltikum. Företaget marknadsför kedjorna Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection och Clairon, samt 8 unika hotellpärlor under Nordic Hotels & Resorts. Alla hotell är miljöcertifierade enligt ISO14001. www.choicehotels.se