Clarion Hotel Stockholm vinner pris för bästa marknadsföringsstrategi

Under måndagskvällen hölls MKG Worldwide Hospitality Awards på InterContinental Le Grand i Paris. Clarion Hotel Stockholm vann i kategorin ”Bästa marknadsföringsstrategi” för sin konstsatsning med Room for Art.

Clarion Hotel Stockholm älskar konst. Sedan juni i år har konstnärer fått möjligheten genom Room for Art att betala sitt boende med sin konst och intresset har varit stort. Traditionen är hämtad från anrika Chelsea Hotel i New York där konstnärer sedan 70-talet betalade sitt boende med konst. Tidigare General Manager Marcus Majewski, vars far brukade bo på Chelsea Hotel, initierade konceptet och kampanjen utfördes i samarbete med Studio Total.

I måndags kväll, den 12 november, hölls prisutdelningen av MKG Worldwide Hospitality Awards på InterContinental Le Grand i Paris. Clarion Hotel Stockholm lyckades nominera Room for Art i en kategori som annars dominerades av de internationella hotellkedjorna. Tess Mattisson, PR & Marketing Clarion Hotel Stockholm, var på plats och tog emot priset i form av en statyett i kristall. Utmärkelsen ”Bästa marknadsföringsstrategi” innefattar en marknadsföringsaktivitet som särskiljer och stimulerar hotellets verksamhet genom partnerskap, produkter, skapande, förpackningar och begrepp.

Vi är oerhört stolta och glada. Det är stort för oss som ett enskilt hotell att vinna utmärkelsen. Vi vill inte bara vara ett hotell i mängden. Vår ambition är att öka livskvaliteten för våra gäster och konsten bidrar starkt till det. Det här ett kvitto på att vi gör saker som uppmärksammas, säger Tess Mattisson.

170 konstnärer, svenska som internationella, har lämnat in sina alster till Room for Art på Clarion Hotel Stockholm, som samlar och bevarar dem. Under 2013 kommer Clarion Hotel Stockholm arrangera en utställning av konstverken. Clarion Hotels vill också ta succén vidare och ett övergripande arbete för konsten pågår.

- Konsten har alltid stått i fokus för Clarion Hotels. Det är därför extra roligt att det här konstprojektet fått så mycket uppmärksamhet, framför allt internationellt. Room for Art går helt i linje med vårt varumärke där vårt övergripande koncept Clarion Loves Art har en viktig roll. Nu vill vi ta detta ytterligare ett steg och idén kommer självklart att anammas på fler av våra hotell i Norden, säger Jessica Castegren, Marketing & Communication Manager Clarion Hotels.

Högupplösta bilder finns att hämta på:

Användarnamn: clarion
Lösenord: press

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Susanna Ståhl, nuvarande General Manager
Clarion Hotel Stockholm
Mobil: +46 70 – 983 17 43
E-post: susanna.stahl@choice.se

Heléne Airijoki, presskontakt
Micael Bindefeld AB
Mobil: 070 – 768 44 47
E-post: helene.airijoki@bindefeldab.se

Clarion Hotels har 20 förstaklasshotell i Norden och omsätter 1,7 miljarder SEK. Clarion ingår i Nordic Choice Hotels som har en total omsättning på ca 8 miljarder SEK fördelat på 171 hotell i Norden. Samtliga Nordic Choice hotell är miljöcertifierat efter ISO 14001.