Maria Friberg visar sin videokonst "Matador" på Clarion Hotel Stockholm

Stolt presenterar Clarion Hotel Stockholm Maria Friberg som nästa konstnär att visa videokonst i hotellets entré. Friberg är välbekant på hotellet då två av hennes verk redan återfinns på konferensavdelningen. Mellan 8 juni - 31 augusti visas Fribergs rörliga verk “Matador”.

Maria Friberg har en gedigen erfarenhet inom konsten då hon varit aktiv sedan början på 90-talet. Hennes konst har visats över hela världen på bland annat Fotografiska i Stockholm och ConnerSmith i Washington DC, USA.

Matador är en tyst projicering av hur vatten är en del av naturens kraft. I vattnet ser vi virvlar och drivkraften i en mans skjorta. För att sedan försvinna ur sikten. Skjortans existens kan både symbolisera livet som finns eller har funnits. Med verket uppmärksammar Friberg också vår snabba konsumtion av mode och kläder och frågar sig “Vilket arv ska vi lämna efter oss?”

Friberg har länge intresserats av den manliga rollen i samhället. Hennes verk “Almost there nr 3” och “Almost there nr 4” hänger sedan 2003 på hotellet och är en bild av kostymklädda män i kristallklart vatten där männen har full kontroll - samtidigt som de inte alltid kan påverka sin situation - de är “almost there”.

Vernissage för Matador hålls på hotellet 20 juni då videokonsten presenteras av konstnären själv Maria Friberg, curatorerna Jeanette Steinsland (GSB/Gallery Steinsland Berliner) och Martin Wickström (KiWi AB).
Varmt välkomna mellan kl. 18.00 – 20.00. Ingen förbokning krävs.

På Clarion Hotel Stockholm har konsten haft en central plats sedan hotellets öppning 2003. Ett 50-tal konstverk pryder hotellets allmänna utrymmen, hotellrum och konferensrum. Hotellet samarbetar med GSB/Gallery Steinsland Berliner och konstnären och curatorn Martin Wickström (KiWi AB).

Hotellet har sedan hösten 2016 visat rörliga konstverk i hotellentrén. Tidigare har Linda Pedersens “Aion” samt Johanna Billings “Where she is at”, Lars Siltbergs “Training Prosthetic Silicone” visats.

För mer information:

Victor Triantafillidis, General Manager, Clarion Hotel Stockholm,
victor.triantafillidis@choice.se, 070 355 09 00

Maria Friberg, Konstnär,
friberg.stockholm@gmail.com

Jeanette Steinsland, Director & founder, GSB/Gallery Steinsland Berliner
jeanette@steinslandberliner.com, 072 232 31 02

Martin Wickström, Curator, KiWi,
martin@kiwiab.se, 070 415 69 80

• konst

Clarion Hotel är levande mötesplatser, centralt belägna konferens-, event, och affärshotell, drivna av passion. Åtta år i rad har Clarion Hotel blivit utsedd till Sveriges bästa hotellkedja genom Grand Travel Award, ett pris som röstas fram av 1200 resesäljare. Clarion Hotel tillhör hotellkoncernen Nordic Choice Hotels. Mer information om Clarion Hotel www.choice.se/clarion