​Södermalms största muralmålning skapas på Clarion Hotel Stockholm i Skanstull

Äntligen kommer stadsdelen Skanstull att få en egen muralmålning för förbipasserande och boende att njuta av. Detta kommer att ske på Clarion Hotel Stockholms 26 meter höga östsida och konstnärerna bakom målningen är den kreativa duon Graffitisthlm och motivet lovas bli tidlöst, realistiskt och färgglatt.

- Vår dröm har länge varit att kunna ge något tillbaka till vår underbara stadsdel Södermalm och med denna fantastiska målning hoppas vi att Södermalmsborna skall kunna känna lite extra stolthet över kvarteret runt Skanstull, och med erfarna konstnärer som Klive och Kaos från Graffitisthlm vid rodret är vi övertygade om att detta kommer bli något alldeles extraordinärt, säger Björn Callin, General Manager på Clarion Hotel Stockholm.

Graffitisthlm består av de två erfarna graffitimålarna Klive och Kaos som varit en del av Stockholms Graffitiscen sedan tidigt 90-tal. Konstnärsduon har tidigare målat liknande stora verk på bland annat Hornstulls reklamvägg men detta blir deras största verk någonsin i Stockholm.

- Detta är ett sjukt spännande konstprojekt som betyder mycket för oss både som en kreativ utmaning men också på ett symboliskt plan i och med idén om att detta verk tillhör människorna på Södermalm och alla förbipasserande. För hotellets ledning var det viktigt att verket skulle sprida framtidstro och glädje och vi har skapat motivet därefter. Vi tror starkt på att konsten skall vara tillgänglig för alla människor och mer tillgänglig än så här går det knappast att bli, säger Klive från Graffitisthlm.

Målningen kommer att påbörjas på morgonen den 6 maj med en stor projicering av motivet på väggen. Det exakta motivet vill hotellet och konstnärerna hålla hemligt tills dess att det sitter på väggen för att skapa lite spänning och förväntan. Arbetet med väggen förväntas ta uppemot 4 dagar och alla nyfikna bjuds in till att stanna, titta, fota och kanske sitta ner en stund och se konstverket växa fram. Hotellet kommer att bjuda på kaffe och musik under utvalda tidpunkter dessa dagar och programmet kan ses på målningens eventsida på Facebook.

Den officiella invigningen av verket sker torsdagen den 9 maj kl 13.00 där hotellets ledning och fastighetsägare Aspelin Ramm Group kommer att finnas på plats. Verket att kommer att stå klart till hotellets årliga vårfest - Takeover 2019 - som utlovar en spektakulär kväll med ett brett musikutbud med Patrik Arve och Swedish Tiger Sound i spetsen. Festen är gratis för alla och mer info finns här.

För mer information:

Björn Callin, General Manager,
bjorn.callin@choice.se, 070 982 86 56

• eatery social
  • konst
  • event
  • clarion hotel stockholm

Clarion Hotel är levande mötesplatser, centralt belägna konferens-, event, och affärshotell, drivna av passion. Åtta år i rad har Clarion Hotel blivit utsedd till Sveriges bästa hotellkedja genom Grand Travel Award, ett pris som röstas fram av 1200 resesäljare. Clarion Hotel tillhör hotellkoncernen Nordic Choice Hotels. Mer information om Clarion Hotel www.choice.se/clarion