Hotel Draken, Göteborg

Äntligen har Clarion Hotel Draken vaknat till liv – se första bilderna på Sveriges högsta hotellbyggnad

Söndagen den 1 oktober slog Strawberry upp portarna till nya Clarion Hotel Draken. Sveriges högsta hotellbyggnad med 474 rum varav 3 häpnadsväckande sviter. Efter flera års arbete står stadens nya kulturscen och mötesplats färdig. Nu får gästerna äntligen uppleva den här platsen med både en levande scen och spektakulär gastronomi framför en häpnadsväckande utsikt över staden.

Mitt på Järntorget, i Göteborgs hjärta, har Clarion Hotel Draken rest sig med sina 34 våningar som bjuder på utsikt över hela staden. Totalt har hotellet 474 hotellrum och av dessa är tre av dem sviter belägna på våning 29 i byggnaden. Alla rum bär på en varm känsla med en industriell inredning där hotellets genomgående tema av filmhistoria tydligt både syns och känns.

– Vi har jobbat inför den här dagen länge och vi är oerhört glada över att hotellet nu är öppet och gästerna börjat checka in. Men vi är också väldigt glada över göteborgarnas intresse för hotellet. På invigningen möttes personalen av massvis av förväntansfulla göteborgare som ville se och uppleva Draken på plats. Det var ett intresse som överträffade allas våra förväntningar och som gör oss glada och varma in i själen, säger Clarion Hotel Drakens och Strawberrys ägare Petter Stordalen.

Unik plats där det finns något för alla
Men det här är mer än bara ett hotell, det är en plats för nöje, konferens, nya möten, kultur och unika smakupplevelser. Både den K-märkta biograf Draken och nöjespalatset Vågen bevaras i hjärtat av hotellet, här möter filmhistorien framtiden i en ny dramatisk kostym. Förutom den signifikanta Living Room-baren där gästerna kan avnjuta en drink till liveunderhållning har Hotel Draken även ett bibliotek. Ett unikt rum med höga bokhyllor fyllda med välkänd litteratur och bekväma soffgrupper att slå sig ned vid. Här kan gästerna slå sig ned med något gott att dricka för att avnjuta filmmusik på vinyl och omfamnas av den trygga atmosfären som får dem att känna sig som hemma.

– Många som kommer till Göteborg missar den här delen av stan, nu känns det som att vi på Hotel Draken är med och öppnar ögonen hos folk för det som kanske är stadens själ. Och vi jobbar stenhårt som bolag med att slå hål på myten om att hotell endast är för hotellets boende gäster. Hotellen är minst lika mycket ett ställe för de som bor på orten, en mötesplats, en kulturscen samt ett unikt utbud av dryck och mat. Draken är Göteborgarnas hotell, säger Hotelldirektör Martin Wiholm.

Sensationell gastronomi 33 våningar upp
Nu är även bordsbokningen till hotellets stolthet öppen. 104 meter upp, högt över Göteborg svävar det tidlösa och temperamentsfulla Brasserie Draken. Omringad av panoramafönster bjuder restaurangen på en magnifik utsikt över staden och hamninloppet. Ett brasserie på steroider där menyn är influerad av de franska brasserierna så väl som av västkustens råvaror. Utvalda rätter tillagas till viss del via serveringsvagnar och allt med en internationell twist. Jeanette Medin är restaurangchef och Peter Wallin är köksmästare. Vinlistan som erbjuds är välsorterad med eftertraktade och unika årgångar som sommelier Andreas Hiller har varit med och handplockat. En trappa upp finns rooftop-baren med en unik meny av cocktails framtagna av prisvinnande Arber Bamci.

En levande plats där två koncept möts
Varmt välkomna att besöka Heurlins – Saltstänkt & sötsugen som slog upp dörrarna 19 september, ett unikt restaurangkoncept med OS-vinnande konditor i spetsen. Här möts en saltstänkt havsbistro med ett brett sortiment av öl framtaget av Felicia Lundmark och ett skruvat kondis som älskar bubbel till det söta där menyn är signerad Patrik Fredriksson, en av Göteborgs mest kända konditorer som är Head of Brand & Development Food & Beverage på Strawberry.

Jeanette Medin – restaurangchef på Brasserie Draken
Peter Wallin – Köksmästare på Brasserie Draken
Arber Bamci – Barchef på Brasserie Draken
Andreas Hiller – Sommelier på Brasserie Draken
Felicia Lundmark – Ansvarig för ölutbudet på Heurlins
Keith Nilsson – Köksmästare Heurlins
Patrik Fredriksson – Head of Brand & Development Food & Beverage

Fakta om hotellet:
Namn: Hotel Draken
Antal våningar: 34
Antal hotellrum: 474
Antal konferensrum: 13
2 restauranger, 1 konditori, 1 cocktail bar, 1 rooftop-bar, spa och gym
Spa: Efter årsskiftet invigs även hotellets avkopplande och urbana spa.

Brasserie Draken – brasseriedraken.com
Heurlins – heurlinsgbg.com

PRESSKONTAKT
För mer information, pressbilder och intervjuförfrågningar vänligen kontakta:

Rebecca Foss, presskontakt Assefa
rebecca@assefa.se

Jonna Wennerberg, presskontakt Assefa
jonna@assefa.se

Med sina 33 nordiska hotell med en omsättning på över 4 miljarder NOK erbjuder de en fullservice-upplevelse med lyxiga hotellrum, restauranger och barer med unika koncept, konferens och spa runtom i Norden. Som en del av Petter Stordalen-ägda koncernen Strawberry utmanar de sina branschkollegor, bl.a. genom att som första hotellkedja internationellt ta bort all användning av palmolja samt sätta rekord i användandet av mobila hotellrumsnycklar.